Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

STT alkaa moderoida Mediatalo Keskisuomalaisen lehtien verkkokeskusteluja – kommentit tarkastetaan jatkossa ennen julkaisua

Suomen Tietotoimisto STT alkaa moderoida Mediatalo Keskisuomalaisen lehtien verkkokeskustelut. Samassa yhteydessä keskusteluissa siirrytään ennakkomoderointiin eli siihen, että lukijoiden kirjoittamat kommentit tarkastetaan ennen niiden julkaisua. Aiemmin suurimmassa osassa Mediatalo Keskisuomalaisen lehdistä on tarkastettu kommentit julkaisun jälkeen.

Muutos koskee noin 70:tä Mediatalo Keskisuomalaiseen kuuluvaa lehteä, muun muassa Etelä-Suomen Sanomia, Helsingin Uutisia, Keskisuomalaista, Kouvolan Sanomia ja Savon Sanomia.

Ensimmäisenä STT:n moderointi alkaa Etelä-Suomen Sanomissa helmikuun aikana. Muut lehdet siirtyvät STT:n moderoitavaksi vaiheittain ennen syksyä. Samalla lehdet ottavat käyttöön yhteisen verkkojulkaisualustan, joka ensimmäisessä vaiheessa näkyy lukijoille palveluiden nopeutumisena ja selkeämpänä ulkoasuna.

Ennakkomoderoinnilla tavoitellaan aiempaa parempaa laatua juttujen perässä käytävään keskusteluun. Tilattavissa lehdissä kommenttien kirjoittamisesta tulee lehden tilaukseen liittyvä oikeus. Kaupunkilehdissä kommentoijilta vaaditaan rekisteröitymistä.

STT tarkastaa kommentteja vuoden jokaisena päivänä kello 7–24. Öisin kirjoitetut kommentit jäävät jonoon, jonka moderaattorit purkavat aamulla. Kommenttien tarkastamisessa noudatetaan STT:n moderointiperiaatteita, jotka ovat julkisesti luettavissa verkossa.

– Virkeät kommenttipalstat ovat lehdille tärkeitä. STT:n moderointipalvelulla haluamme taata, että keskustelu on laadukasta, sanoo sanomalehti Keskisuomalaisen vastaava päätoimittaja ja Mediatalo Keskisuomalaisen journalistinen johtaja Pekka Mervola.

STT käynnisti moderointipalvelunsa viime vuoden lopulla. Työtä tekevät erikseen palkatut moderaattorit, ei STT:n uutistoimitus. Mediatalo Keskisuomalaisen lisäksi palvelun asiakkaita ovat Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat ja Yle Uutiset.

– Olemme todella iloisia siitä, että uuden yhteistyön myötä STT:n rooli verkkokeskusteluissa valtakunnallisena toimijana kasvaa huomattavasti, sanoo STT:n liiketoimintapäällikkö Maunu Anhava.