Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Bussiturman kuljettajan sairauteen ei ollut puututtu ajoterveystarkastuksissa

Onnettomuustutkintakeskus suosittelee, että lääkärikoulutusta antavat yliopistot huolehtivat lääkäreiden perus- ja erikoistumiskoulutukseen mukaan ajoterveyden perusteet.

Onnettomuustutkijoiden mukaan tavoitteena tulee olla, että lääkärit tuntevat autonkuljettajien ammatin erityispiirteet, ajoterveysvaatimukset ja ajoterveyden vaikutukset turvallisuuteen.

Tilausajossa ollut linja-auto suistui tieltä Kuopiossa viime elokuussa niin, että neljä auton matkustajaa kuoli. Lisäksi suuronnettomuudessa loukkaantui 23 ihmistä.

Linja-autoa ajaneella 67-vuotiaalla kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, johon ei ollut puututtu ajokorttitarkastuksissa eikä muissa terveydenhuollon kontakteissa, joten mies oli saanut pitää ammattiautoilijan ajokorttinsa.

- Terveydenhuollossa asiaa käsiteltäessä ei ollut lamppu syttynyt, että henkilöhän tekee tällaista työtä, ajaa linja-autoa, johtava tutkija Kai Valonen Onnettomuustutkintakeskuksesta sanoo.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan on selvää, että ajoterveyden arviointiohjeessa oli puute. Lisäksi suurempi ongelma oli kuitenkin lääkäreiden saama vähäinen liikennelääketieteen koulutus.

Vaikka ajokorttitarkastuksella tehtiin arviointi ajoterveydestä, siinä ei otettu huomioon ammatin erityispiirteitä.

Tämä on Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan yleistä eivätkä siksi välttämättä muutkaan henkilön kontaktit terveydenhuoltoon johda toimenpiteisiin, vaikka kuljettajan ammatti olisikin tiedossa.

Kuljettajan terveysongelmat olivat yksi merkittävä syy tilanteeseen, jossa kuljettajan vireystila ja valppaus eivät olleet kohdallaan, vaan kuljettaja ajoi moottoritieltä ylös Kolmisopen liittymään 90 kilometrin tuntinopeutta, vaikka hänen olisi tullut hiljentää risteykseen ja pudottaa nopeus ajoissa jo ainakin noin 20 kilometriin tunnissa.

Onnettomuustutkintakeskus esittää, että liikenne- ja viestintäministeriön on lisättävä ajoterveysohjeisiin myös ohjeet hyperglykemian eli korkean verensokerin tunnistamiseen sekä sen aiheuttamat toimenpiteet erityisesti ammattikuljettajien osalta.

Hyperglykemia voi vaikuttaa esimerkiksi tarkkaavaisuuteen, havaintokykyyn ja ylipäätään mahdollisuuksiin toimia turvallisesti liikenteessä.

- Suomessa sattuu paljon odottamattomia tieltä suistumisia, joita ei kesän kelissä selitä mikään. Kyse voi olla tilanteissa, joissa taustalla on pitkäaikaissairaus, joka tulisi hoitaa kuntoon tai hallintaan tai jos se ei ole mahdollista, sitten todeta, että sairaus estää ajamisen.

Kuopion turmassa kuljettaja oli herännyt perjantaiaamuna kello 4 ja aloittanut työnsä ajamalla henkilöautolla bussille, tekemällä lähtövalmistelut ja ajamalla sitten bussilla hakemaan Kalixista matkustajia kyytiin.

Kuljettaja oli ajanut noin kymmenen tuntia ennen kolaria. Hän ei ollut rikkonut ajo- ja lepoaikoja, mutta ajosuoritus oli raskas suhteessa hänen terveydentilaansa.

Onnettomuustutkintakeskus julkisti turvallisuustutkinnan Kuopion bussiturmasta maanantaina. Onnettomuustutkijat julkasivat useita turvallisuussuosituksia.

Kolarin rikostutkinta poliisilla on puolestaan vielä kesken.