Makeisvero ei purrut karkinhimoon – virvoitusjuomavero sai välttämään sokerijuomia

Makeisvero otettiin käyttöön vuonna 2011. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

STT

Vaikka makeisvero nosti selvästi makeisten hintoja, se ei ole vaikuttanut makeisten kysyntään. Asia käy ilmi Palkansaajien tutkimuslaitoksen tuoreesta raportista.

Virallinen perustelu vuonna 2011 käyttöön otetulle makeisverolle oli kerätä verotuloja. Poliittisessa keskustelussa selvä tavoite oli kuitenkin ohjata kulutusta terveellisempään suuntaan.

Makeisvero peritään makeisten ohella jäätelöstä.

Vuonna 2014 käyttöön tullut virvoitusjuomavero sen sijaan on alentanut sokerillisten juomien kulutusta ja ohjannut sitä sokerittomiin juomiin.

Onnistunut terveellisiin tuotteisiin ohjailu näyttää raportin mukaan vaativan sitä, että ostettavissa on riittävän samantyyppisiä, terveellisempiä vaihtoehtoja. Niitä on saatavilla limonadeissa, heikommin makeisissa ja jäätelössä.

Jättimäinen aineisto S-ryhmältä

Tutkimuksessa oli käytössä S-ryhmältä saatu, useiden satojen miljoonien havaintojen aineisto. Sen avulla oli mahdollista verrata makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien sekä makeisverottomien tuotteiden hintoja ja kulutusta.

Raportin mukaan aineisto kuvaa kattavasti makeisten kulutusta Suomessa.

–  Aineistosta ei kuitenkaan selviä tarkempia tietoja yksittäisistä kuluttajista, kuten ikäluokkaa tai sukupuolta. Suomen sisäisiä, alueellisia kulutuseroja voisi sen sijaan saada esiin aineiston jatkotutkimuksella, arvioi tutkimusjohtaja Tuomas Kosonen Palkansaajien tutkimuslaitoksesta.

Kommentoi

Mainos: Savon Sanomat

Monipuoliset sisältömme odottavat sinua!

| Päivitetty

Mainos: Lämpövelho oy

3 syytä, miksi vuosi 2022 on otollisin aika vaihtaa lämmitysjärjestelmä maalämpöön

| Päivitetty

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut