Työryhmä: Bensan ja fossiilisen dieselin myynti kiellettävä vuonna 2045

Vuonna 2045 Suome teillä pitäisi liikkua noin 250 000 kaasuautoa. LEHTIKUVA / KIMMO MÄNTYLÄ

STT

Liikenteen ilmastopolitiikkaa pohtinut työryhmä esittää lukuisia tukitoimia, veronkiristyksiä ja kieltoja, jotta liikenteen hiilidioksidipäästöt putoaisivat nollaan vuoteen 2045 mennessä.

– Keskeisin toimi on fossiilisten liikenteen polttoaineiden myyntikielto vuonna 2045, painottaa työryhmän puheenjohtaja, osastopäällikkö Juhapekka Ristola liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Bensa-asemien on näin ollen muututtava sähköautojen latauspisteiksi ja biokaasuautojen tankkausasemiksi, jos ne mielivät jäädä henkiin. Myös uusiutuvaa dieseliä myytäisiin edelleen, mutta uusiutuva diesel ohjattaisiin Ristolan mukaan raskaan liikenteen käyttöön.

Tavoite päästä hiilettömään liikenteeseen edellyttää, että vuonna 2045 Suomen teillä liikkuisi noin kaksi miljoonaa sähkökäyttöistä henkilöautoa. Kaasuautojen määrän pitäisi olla noin 250 000.

Vuoden 2030 tavoite on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa. Tuolloin bensa- ja dieselautoja on vielä runsaasti liikenteessä. Nyt myyty auto on silloin 12-vuotias, mikä ei ole autolle ikä eikä mikään.

Viime vuonna täyssähköautojen määrä nousi Suomen teillä lähes 1 500:aan. Kirittävää siis riittää.

Uusien bensa- ja dieselautojen myynti kiellettäisiin viimeistään vuonna 2035. Todennäköistä on, että harva on silloin kiinnostunut uudesta autosta, jonka käyttö päättyy jo kymmenen vuoden kuluttua bensan myynnin loppuessa.

Kieltojen lisäksi uusien autojen ostajia voidaan Ristolan mukaan ohjata nollapäästöisien autojen hankintaan verotuksen keinoin. Päästöttömille autoille myönnettäisiin myös hankintatukea. Verotuksessa tulisi siirtyä auton hankinnasta sen käyttöön.

– Pidemmällä tähtäimellä voitaisiin siirtyä kilometripohjaiseen verotukseen, hän ehdottaa.

 

 

Toimenpideohjelma hiilettömään liikenteeseen 2045 -raportin mukaan tehokkain keino vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä on vaikuttaa eri liikennemuotojen käyttöön.

Lyhyellä aikavälillä tehokkain keino vaikuttaa liikenteeseen ovat raportin mukaan tiemaksut kaupunkiseuduilla. Pitkällä aikavälillä keinona ovat investoinnit kestävään liikennejärjestelmään.

Hiiletön liikenne vaatii muutoksia ihmisten tavassa liikkua. Liikennettä ohjattaisiin raiteille, linja-autoihin, pyöräilyyn ja kävelyyn. Päästöttömiin teknologoihin ja kestäviin liikkumistapoihin siirtymistä tuettaisiin. Polttoaineveron korotus hillitsisi yksityisautojen käyttöä, ja hankintatuet ohjaisivat siirtymistä vähäpäästöisiin autoihin.

Työryhmän mukaan verorasitus ei kokonaisuutena kasvaisi, mutta verot kohdennettaisiin eri tavalla kuin nyt.

 

 

Työryhmän loppuraportin vastaanottanut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) arvioi, ettei työryhmän ehdotuksia ole varmastikaan mutkatonta toteuttaa.

Työryhmä myöntää, että siirtyminen kestävään liikenteeseen vie aikaa, koska yhteiskunta on rakentunut vuosikymmenten aikana yksityisautoilun varaan.

Keinot päästä vähäpäästöiseen liikenteeseen ovat myös osittain ristiriidassa keskenään. Esimerkiksi nollapäästöisten autojen ostamiseen liittyvät hankintatuet eivät kannusta siirtymään joukkoliikenteeseen.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut