Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Autoala ja valtio tekivät diilin: liikenteen hiilipäästöt yritetään puolittaa vuoteen 2030 mennessä

Vajaan kymmenen vuoden kuluttua Suomen teillä liikkuu paljon nykyistä enemmän säihkyvän uusia autoja, joiden vanavedessä ilmasto jos ei nyt ihan puhdistu, niin ainakin pilaantuu merkittävästi vähemmän kuin nykyisin. Valtion ja autoalan torstaina tekemä vapaaehtoinen green deal -ilmastosopimus tavoittelee sitä, että vuoteen 2025 mennessä joka neljäs uusi auto liikkuisi kaasulla tai sähköllä.

– Liikkumisen tarve on kuitenkin pysyvä, ja uskoisin, että se tulee jopa kasvamaan. Siksi tavoitteena täytyy olla autokannan nopeampi uusiutuminen ja vaihtoehtoisen käyttövoiman kasvattaminen, sanoi liikenneministeri Anne Berner (kesk.).

Green deal -sopimuksen tavoitteena on puolittaa liikenteen hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä. Jotta tähän päästäisiin, ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräisiä päästöjä tulisi vähentää neljä prosenttia vuodessa.

– Päästöjen vähentämiseen tarvitaan huikea määrä teknologista kehitystä, ja sitä green deal osaltaan on. Toinen osa on asuinalueiden sijoittaminen niin, että liikkumisen tarve vähenee. Tähän pyritään pääkaupunkiseudulla esimerkiksi Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettavalla Raide-Jokeri -pikaraitiolinjalla, evästi asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.).

Autokannan nopea uusiminen vaatisi myös lisää valtion rahaa, mutta sitä green deal ei suoraan lupaa. Sen sijaan ministeriöt sitoutuvat edistämään "käytettävissä olevin keinoin autokannan uudistamista".

 

 

Bernerin mukaan kaksi kolmannesta liikennepäästöjen vähennyksestä voidaan saada aikaan vaikuttamalla siihen, millä autot liikkuvat.

– Autovalinnoilla on merkitystä. Sitä paitsi autokantamme on vanhaa. Uusien autojen ensirekisteröinnit ovat jääneet joka vuosi alle 120 000:n. Autokannan nuorentamiseksi tarvittaisiin noin 150 000 uutta autoa vuosittain, liikenneministeri tietää.

Green dealissa tavoitellaankin autojen romutusiän ja autokannan keski-iän alentamista 1,5 prosentilla vuodessa.

Jos vanhan koslansa päättää hylätä, on uuden auton osto helposti melkoista salatiedettä. Millaisella autolla kannattaa autokaupasta lähteä, jos haluaa sen arvon edes jotenkin säilyvän, mutta myös ilmastoasiat kiinnostavat?

– Ostaisin jonkin tunnetun merkin bensamoottorisen auton, jossa on automaattivaihteisto. Näin varsinkin, jos ajokilometrejä kertyy alle 20 000 vuodessa, neuvoo Autotuojat ja -teollisuus -yhdistyksen puheenjohtaja Rami Kittilä.

Jos nykyisellä autolla on ikää yli vuosikymmen, Kittilän neuvon mukaan toimimalla päästöt pienentyvät karkeasti arvioiden vajaalla kolmanneksella.

Kittilän mukaan myös hybridiautot kehittyvät kovaa vauhtia, mutta täyssähköautoissa akkuteknologian kehitys ei ole edennyt niin nopeasti kuin oletettiin.

Diesel-autojen yhä jatkuvaa huonoa mainetta Kittilä pitää osin ansaitsemattomana.

– Potilas on terve, mutta siitä huolimatta sitä kohdellaan kuin sairasta. Vanhojen dieselien päästöongelmien ei pitäisi enää nykyisiä autoja vaivata, Kittilä sanoo.