Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kiinan shoppailupäivä menestys Alibaballe – ennätys rikkoutui jo

Kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba on rikkonut Singles Day -ostospäivän myyntiennätyksen, uutisoi muun muassa CNBC. Nyt rikottu ennätys oli viime vuodelta, jolloin verkkokauppajätin Singles Dayn myynti ylsi 25,3 miljardiin dollariin.

Ennätys rikottiin, kun shoppailupäivää oli vielä tunteja jäljellä. Kiinan juaneissa ennätys rikottiin kurssivaihtelun takia jo hieman aiemmin kuin dollareissa.

Myynti oli ennätyksellisen vilkasta Kiinassa jo heti alkuunsa. CNN uutisoi aiemmin, että Alibaban myynti rikkoi miljardin dollarin (880 miljoonan euron) rajan vain minuutissa ja 25 sekunnissa päivän lähdettyä käyntiin. Ensimmäisen tunnin aikana myyntiä kertyi 10 miljardin dollarin arvosta, ja kello yhdeltätoista aamupäivällä Alibaba oli myynyt 20,5 miljardilla dollarilla.

Kiinassa marraskuun 11. päivästä on pelkkiä ykkösiä sisältävän päivämääränsä takia muodostunut 1990-luvulla Singles Day, jolloin moni kiinalainen juhlistaa sinkkuuttaan.

Alibaba aloitti vuonna 2009 Singles Dayn tarjoukset, ja muutamassa vuodessa siitä on tullut Yhdysvaltain Black Fridaytakin selvästi vilkkaampi ostospäivä. Singles Day -tarjouksia on niin verkkokaupoilla kuin kivijalkamyymälöilläkin, mutta selkeästi eniten huomiota keräävät Alibaban tarjoukset ja loistokkaat oheistapahtumat.

Hurjista lukemista huolimatta Alibaba joutui hiljattain laskemaan tulosennustettaan. Verkkokauppayhtiön kasvua hillitsevät niin Kiinan hidastuva talouskasvu, uudet kilpailijat kuin kauppasota Yhdysvaltojen kanssa.