Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Bussin kuljettaja arvioi risteyksen väärin – vireystila oli huono ja puskat edessä

Kuopion bussiturman kuljettaja hahmotti moottoritien rampin Kuopion Kolmisopessa väärin viime elokuussa.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kuljettajan terveydentila ja siihen nähden raskas työtehtävä eli pitkä ajomatka alensivat hänen vireystilaansa.

Kuljettaja, ylitorniolainen 67-vuotias mies, ei hahmottanut risteystä oikein paikassa, jossa moottoritien ramppi oli lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia liikennemerkkejä kuin vasta lähellä risteystä ollut taajamamerkki.

Lisäksi moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkemää risteykseen.

Näiden asioiden yhdistelmä vaikutti siihen, että tilausliikennebussin kuljettaja ajoi moottoritieltä liittymää kohden noin 90 kilometrin tuntinopeudella ja hidasti rampilla nopeuttaan vain vähän ennen kuin risteys oli jo edessä.

Kun näkemä risteykseen avautui kuljettajalle, hän huomasi nopeutensa olevan aivan liian suuri. Lisäksi hän huomasi, että vasemmalle kääntyvien kaistalla oli autoja. Estääkseen törmäyksen niihin kuljettaja väisti risteyksessä voimakkaasti oikealle.

Lisäksi kuljettaja on kertonut onnettomuustutkijoille yrittäneensä jarruttaa siinä onnistumatta.

Nopeus risteysalueella oli vähintään 50 kilometriä tunnissa, mutta todennäköisesti reilusti enemmän, sillä kaarrosjäljet, törmäysjäljet ja ilmalennon pituus ratakuiluun kertovat mahdollisesti kovemmasta nopeudesta.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan auton vauhti hidastui rampin ylämäestä, sivuluisusta ja törmäyksistä muihin autoihin, mutta ei todennäköisesti jarruttamisesta.

Paperisen ajopiirturin epätarkkuus ei mahdollista tarkkojen nopeustietojen saamista tutkintaan.

Kuopion bussiturmassa menehtyi neljä ihmistä ja loukkaantui yli 20. Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi onnettomuuden tapahtumien kulun tutkinnan. Turvallisuustutkinta jatkuu vielä laajemmin muun muassa ajoterveyteen, linja-auton alan turvallisuuskäytäntöihin ja pelastustoimiin liittyvillä selvityksillä.

Tutkintaselostus turvallisuussuosituksineen valmistuu ensi vuoden alussa.

Poliisi tekee erikseen rikosoikeudellista tutkintaa. Poliisi on arvioinut, että syyllisyyskysymys kolarissa jää syyttäjän ja mahdollisesti tuomioistuinten ratkaistavaksi.