Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Turmakuskin kyyti pelotti jo aiemmin – "Kävi mopoautoilijaan käsiksi"

Kemi–Oulu teatterimatkalla heinäkuussa vaarallisia tilanteita. Kuski kävi käsiksi oppilaaseen keväällä, joten Ylitornio eväsi koulukyydit.

Kuopion bussiturmassa Kemin Liikenteen auton kuljettajana toimineen kuskin kyyti on pelottanut matkustajia jo ennen kohtalokasta neljän ihmisen kuolemaan johtanutta onnettomuutta Kuopion moottoritien sillalla elokuun lopussa.

Savon Sanomien saamien tietojen mukaan kyseinen kuski oli ajamassa reilua kuukautta aiemmin, 14.–15. päivä heinäkuuta, ammattiyhdistys Meri–Lapin JHL ry:n kaksipäiväistä teatterimatkaa Kemistä Ouluun. Yhdistys oli varannut Kemin Liikenteeltä kaksi autoa reissua varten. Toista näistä ajoi Kuopion turmakuski.

Muutama matkalla mukana ollut kertoo kyydin olleen monella tapaa niin epävarmaa, että osa matkustajista pelkäsi.

– Matkan aluksi kuljettaja ei saanut bussin ovea kiinni, vaan hän läksi ajamaan ovi auki. Vauhti oli myös niin kova, ettei hän saanut autoa pysähtymään ajoissa, vaan yhdessä risteyksessä meni pitkäksi ja hän joutui peruuttamaan, kertoo matkalla mukana ollut yhdistysaktiivi, joka ei halua nimeään julki.

Matkustajat säikähtivät myös kovasti, kun kuljettaja oli ajaa seurueen toisen bussin perään.

– Vauhti oli niin kova, että pelättiin, ettei hän saa autoa ajoissa pysähtymään, kun toinen bussi hiljensi edessä kääntyäkseen.

Yhdistysaktiivin mukaan teatteriporukassa keskusteltiin siitä, onko vika kuskissa vai autossa.

– Kun hän ajoi, kyyti oli kuin olisi ollut hyppybensaa. Auto meni sillä tavalla pätkittäin eteenpäin. Auto sammuikin erääseen risteyk­seen. Kun lähdimme majoituspaikasta illalla teatteriin, sanoin kahdelle kaverilleni, että mennään toiseen autoon kun siinä on varmempi kuski.

Yhdistysväki kävi Toppilan Möljän kesäteatterissa katsomassa esityksen Reinikainen. Kuopion turmakuski on julkaissut Facebookissa sivuillaan kuvan kyseiseltä teatterimatkalta.

 

Ylitornion kunnasta puolestaan vahvistetaan Savon Sanomille, että Kuopion bussiturman kuljettaja oli viime maaliskuussa osapuolena selkkauksessa, jonka seurauksena kunta päätti, ettei häntä käytetä enää koululaiskuljetuksissa.

– Ainiovaaran koulun pihassa oli tilanne, jossa kuljettaja hermostui mopoautokuskiin ja kävi sitten käsiksi. Siitä aiheutui oppilaalle pikkuruhjeita, kertoo Ylitornion koulukuljetusvastaava Marja-Leena Laitinen.

Oppilas oli mopoautoikäinen, noin 16-vuotias. Koulu oli tapauksesta yhteydessä pojan vanhempiin. Ainiovaaran kouluun kuuluu sekä ala- että yläkoulu.

Tapauksen johdosta kunnan sivistystoimenjohtaja Petri Pasanen teki 9. maaliskuuta asiassa päätöksen ja reklamoi asiasta liikennöitsijälle. Päätöksestä selviää tapauksen kulku:

Ainiovaaran koulu järjesti 2. maaliskuuta teemapäivän Aavasaksan laskettelukeskuksessa. Tätä varten kuljetusvastaava pyysi tarjoukset liikennöitsijöiltä. Ainoastaan Aavasaksan taksiasema jätti tarjouksen. Välikohtaus sattui koulun pihalla oppilaskuljetuksen palattua takaisin retkeltä. Oppilaat olivat jo poistuneet kouluauton kyydistä. Koulubussin ja mopoauton välillä oli ollut läheltä piti -tilanne, jossa mopoauto oli kurvannut edestä ja linja-auto oli joutunut siksi voimakkaasti jarruttamaan. Kuljettaja oli tuohtunut tästä siinä määrin, että hän oli noussut ulos linja-autosta ja mennyt mopoautoilijan luokse. Sananvaihto oli edennyt siihen pisteeseen, että lopulta kuljettaja oli huutanut ja käynyt käsiksi nuorukaiseen ja repinyt tämän ulos mopoautosta.

– Tämä sama kuljettaja on ollut meillä aikaisemminkin kuljetuksissa, sillä hän on tehnyt keikkaa useammalle liikennöitsijälle. Aiemmin ei ole sattunut uhkaavia tilanteita, kertoo Laitinen.

Sivistystoimenjohtaja Pasasen mukaan liikennöitsijän asiana on ollut selvittää tapaus kuljettajansa kanssa.

Aavasaksan taksiaseman toimitusjohtaja Arto Luiro myöntää Savon Sanomille, että Kuopion bussiturman kuski kävi kiinni mopoautoilleeseen poikaan ajaessaan Aavasaksan linja-atoa.

– Pitää paikkansa. Hän ei ole kuitenkaan meidän palkkalistoilla eikä ole koskaan ollut. Hän on freelancer, joka toimii oman yrityksensä kautta. Hän myy itseään kuljetusfirmoille, joita sitten laskuttaa.

Luiron yritys ei ole käyttänyt Ylitornion selkkauksen jälkeen kyseisen kuljettajan palveluksia.

– Muutoin ajamme kunnan kyytejä kuten ennenkin.

Kuopion turmakuski on Luiron mukaan ollut rautainen ammattilainen, joka hallitsee monia kieliä ja pärjää monien asiakasryhmien kanssa. Etenkin eläkeläisryhmät ovat pitäneet hänestä.

– Ylitorniossa hän menetti malttinsa, mitä ei saisi tapahtua. Kuski oli säikähtänyt ja selittänyt pojalle, kuinka huonosti olisi voinut käydä. Pojan ylimielisen käytöksen takia kuljettaja oli hermostunut, mitä tietenkään ei saisi tapahtua.

Luiro on tuntenut turmakuskin parin vuoden ajan.

– Hän on hommannut yleensä itse asiakkaat ja periaatteessa vuokrannut meiltä vain auton. Ylitornion välikohtauksessa hän ajoi kuitenkin Aavasaksan taksiaseman kuljettajana kunnan tilaamaa kyytiä.

Pohjoisen kuljettajapiireissä on Luiron mukaan paljon spekulaatioita siitä, mitä Kuopion onnettomuuden aiheutti.

– Joutuiko sinne limukkapullo polkimen alle tai matto rullalle, vai oliko kyseessä terveydelliset syyt? Onnettomuus voi olla monen sattuman summa.

Kemin Liikenteen toimitusjohtaja Pentti Rytky vakuuttaa Savon Sanomille, että hänellä ei ole ollut mitään tietoa JHL:n teatterimatkan ongelmista eikä myöskään Ylitornion tapauksesta.

– Jos tällaista tietoa olisi ollut, emme olisi tietenkään ottanut häntä kuljettajaksi Kuopion-reissulle.

Pohjois-Suomessa ja -Ruotsissa liikkuu paljon huhuja Kuopion turmakuskista. Yhdessä niistä väitetään, että lääkäri olisi evännyt kuskilta linja-auton ajoluvan hänen Ruotsin-vuosinaan, minkä jälkeen kuljettaja muutti Suomeen, jossa jatkoi ajotoimintaa.

Huhu ei pidä paikkaansa. Savon Sanomat tarkisti kuljettajan ajolupatilanteen sekä Suomen että Ruotsin viranomaisilta (Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Transport Styrelsen). Turmakuskilla oli voimassa oleva linja-autoliikenteen lupa ja ammattipätevyys molemmissa maissa. Suomessa oikeus on evätty Kuopion turman jälkeen. Rekisterin mukaan kuljettaja oli käynyt ajokoulutuksen täydennyskursseja viimeksi tänä vuonna.