Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Aluehallintovirasto tarkasti Ylä-Savon päivystyksen: suurin haaste ulkoistuksissa

Itä-Suomen aluehallintoviraston mukaan Ylä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän päivystyksessä suurimpana haasteena on suuri ulkoistusten määrä. Aluehallintovirasto teki elokuussa ohjaus- ja arviointikäynnin päivystykseen.

Selvityksen mukaan hyvä perehdyttäminen ja selkeä toimintakäytäntöjen ohjeistus on tärkeää, koska suurin osa päivystyksen lääkärityövoimasta tulee ulkoistuksen kautta.

Aluehallintovirasto ohjeisti muuttamaan puhelinkäytäntöjä niin että potilas saa yhteyden päivystykseen ilman takaisinsoittopalvelua. Lisäksi ohjeistettiin luomaan käytäntö, jolla varmistetaan, että ammattilainen arvioi potilaan laboratorio- ja kuvantamislöydökset jokaisen käynnin jälkeen ja ilmoittaa niistä potilaalle.

Ylä-Savon päivystys sai runsaasti kehuja toimivasta yhteistyöstä eri toimijoiden välillä sekä paikallisesti tuntemuksesta.

Avin mukaan kokonaisuuden tuntemusta parantaa henkilöstön työkierto päivystyksen, kotisairaalan ja Enska-vastaanoton (ensikäynti ilman ajanvarausta) välillä.

Ohjeistuksissa todetaan myös, että Enska-vastaanotolle ohjautuu paljon potilaita, mitä on tarpeellista seurata. Samoin päivystyksen ja muun vastaanottotoiminnan rajaa on syytä arvioida. Vanhustenhuollossa on tärkeää tunnistaa, että päivystykselliset ongelmat kuuluvat päivystyksen hoidettaviksi.

Aluehallintovirasto toteaa myös, että Ylä-Savossa on aiempina vuosina tehty hyvää, käytännönläheistä laatutyötä, joka on pohjana, kun käytäntöjä jatkuvasti kehitetään.

Aluehallintovirastot ja Valvira tekivät ohjaus- ja arviointikäynnit kaikkiin Itä-Suomen päivystyspisteisiin vuosien 2016­–2017 aikana. Päivystystoiminta on yksi vuoden 2017 suunnitelmallisen valvonnan painopistekohteista aluehallintovirastoissa.