Yleisöäänestys: Kuusi finalistia ehdolla maakunnan parhaasta palvelusta

Marika Löf, Kari-Pekka Issakainen

Enigma Xperiencen yrittäjä Johanna Teivainen perusti pakohuonepeliyrityksen Varkauteen viime vuonna. Yritys työllistää yhden ihmisen, eli yrittäjän itsensä.

– Palvelu on yrityksen käyntikortti ja sydän. Parhaimmillaan palvelu on silloin kun asiakas saa sen kautta kytköksen yritykseen ja sen arvoihin, Teivainen sanoo.

Savolaisuutta kuvaa hänen kykynsä puhua pelaajat pyörryksiin alkuinfon aikana.

– Kun pelaajat eivät huoneeseen vietäessä muista enää edes nimiään, on siitä täydellistä aloittaa peli ilman liikaa jännitystä tai oletuksia.

Myös yrittäjää itseään jännittää ennen jokaista ryhmää.

– Asiakkaat puhaltavat peliin sielun ja heidän kokemuksensa on tärkein kaikista. Parhaita hetkiä ovat ne, kun näkee pelaajien innostuvan ja eläytyvän huoneen tarinaan täysillä.

Pelin jälkeen tiimikuvat laitetaan yrityksen sivulle Facebookiin tai ne lähetään asiakkaille sähköpostilla.

– Pettymyksissä nöyrä anteeksipyyntö on paras tapa kohdata tilanne.

Hyvää palvelua hän sai itse pari viikkoa sitten ollessaan nelivuotiaan pojan kanssa matkoilla.

– Lapsi huomioitiin hienosti. Tarvitsimme myöhemmin epätavallista apua, joka sekin annettiin ystävällisesti.

 

Hot Yogan yrittäjä Susan Kröger (vas.) ja Ida Kontinen. Tuire Punkki

 

Susan ja Veli Pekka Kröger perustivat Hot Yoga -studion reilu vuosi sitten Kuopion keskustaan. He toimivat molemmat joogaohjaajina. Sen lisäksi yritys työllistää yhden joogaohjaajan ja kolme vapaaehtoistyöntekijää.

Lämpöjoogassa harjoitteet tehdään noin 40 asteen lämpötilassa.

– Kuumajooga on itsensä tutkiskelua ja itsensä löytämistä. Se myös hyvin fyysinen laji, Susan Kröger kertoo.

Yrityksen toiminta perustuu lähtökohtaisesti ihmisen huomioimiseen.

– Yritämme kohdata jokaisen ihmisen. Kysymme, millainen on ihmisen päivä ollut ja millainen olo on harjoituksen jälkeen, hän kertoo.

Susan Kröger on kotoisin Turusta, asunut pitkään Hollannissa ja vasta vuoden Kuopiossa.

– Puoliso on savolainen ja meillä on toista vuosikymmentä yhteistä matkaa, joten varmasti sieltä on tarttunut mukaan savolaisuutta. Savolaiset lutvivat mukavasti. He ovat myös tarkkoja ja harkitsevat ennen kuin ostavat.

Krögerin mukaan asiakkaat saavat ilmaista myös pettymyksensä.

– Jos palaute on aiheellista, tartumme siihen. Meille tulevalla asiakkaalla on kahdeksan päivän introviikko. Siinä tulee esille, jos ihminen ei pidä lajista.

Susan Kröger sanoo saaneensa haastattelupäivän aamuna hyvää palvelua monesta keskustan liikkeestä: Eurokankaasta, Rosanna-kukkakaupasta sekä K-Marketin hymyilevältä myyjältä.

 

K-Market Vuorelan kauppias Toivo Nivamo. Juha Poutanen

Toivo Nivamo on toiminut K-kauppiaana Vuorelassa keväästä 2015. Sitä ennen hän ehti olla kauppiaana Jyväskylässä ja Kuopiossa.

Vuorelan K-kauppa työllistää tällä hetkellä 5–8 ihmistä.

– Mielestäni hyvää palvelua on, että henkilökunta ottaa asiakkaan toiveet ja tarpeet huomioon ja että asiakas voi tuntea olonsa tervetulleeksi. Minulle ja henkilökunnalle asiakaspalvelu menee kaiken muun edelle.

Nivamon mukaan yritys panostaa asiakaspalveluun päivittäin monin eri tavoin.

– Kaupan siisteyteen, sesonki-, tarjous- sekä uutuustuotteiden saatavuuteen ja tietysti iloisen pirtsakkaaseen palveluun. Savolaiset ovat lupsakampaa väkeä, hän sanoo.

Päivittäistavarakaupan pidossa on paljon erilaisia huomioitavia asioita.

– Aherramme päivittäin tuhansien tuotteiden sekä satojen asiakkaiden parissa, joten kompurointiakin välillä tulee.

Nivamon mukaan niistäkin selvitään savolaisella huumorilla.

– Sitä meidän asiakaskunnassa riittää.

Hyvä palvelukokemus on hänellä haastattelupäivän aamulta, kun vaimo keitteli puurot.

 

Nappi ja Nauha. Kaisu Tauriainen (vas.), yrittäjä Heli Hämäläinen ja Annika Backlund. Tuire Punkki

Nappi ja Nauhan yrittäjä Heli Hämäläinen on pitänyt käsityötarvikemyymälää 18 vuotta. Myymälä työllistää hänen itsensä lisäksi 2–3 henkilöä.

– Meille tärkeintä on, että asiakas tulee huomioiduksi. Yritämme palvella mahdollisimman hyvin. Jos meiltä ei jotain löydy, yritämme ohjata asiakkaan oikeaan paikkaan. Savolaiseen palveluun kuuluu, että ollaan lupsakoita ja iloisia, Hämäläinen sanoo.

Hämäläinen, Kaisu Tauriainen ja Annika Backlund tekevät kaikki itse myös käsitöitä, joten liikkeestä saa neuvoja niin ompeluun, neulomiseen, virkkaukseen kuin ristipistotöihinkin.

– Asiakkaat innostavat myös meitä kokeilemaan uusia juttua, Tauriainen ja Backlund sanovat.

Palvelu lähtee luontaisesti.

– Meillä on keskenämme hyvä ilmapiiri, joten se varmasti näkyy. Toki juttelemme, jos saamme positiivista tai negatiivista palautetta. Yritämme hoitaa asiat niin, että asiakkaalle jää hyvä mieli, Hämäläinen sanoo.

Nappi ja Nauha päivittää myös kuvia Instagramiin ja jonkin verran Facebookiin.

Hämäläinen muistaa itse hyvänä palvelukokemuksena käyntinsä Partioaitassa jokin aika sitten.

– Myyjä kertoi oman kokemuksensa, miten hän on ollut retkellä samassa paikassa, minne olimme menossa.

 

Punnitse ja Säästä -kaupan yrittäjä Tanja Udd (oikealla) ja työntekijä Krista Pitkänen. Paula Pohjamo

Päivittäistavaroiden erikoisvähittäiskauppa Punnitse & Säästä on toiminut Kuopion Matkuksessa vuodesta 2013 saakka. Yritys työllistää yhteensä viisi työntekijää. Hyvä palvelu on aitoa, sydämellistä, iloista ja asiantuntevaa.

– Tunnen onnistuneeni kun asiakas lähtee meiltä iloisempana kun mitä oli tänne tullessaan, yrittäjä Tanja Uddkertoo.

Työpaikan hyvä henki on hyvän palvelun perusta.

– Olemme yhtä pähkinäperhettä ja puoti on meille kuin toinen koti. Onnistuneita palvelukokemuksia ja palautteita hehkutetaan yhdessä. Palvelua myös kehitetään vähintään kerran vuodessa koulutuksen avulla, Udd jatkaa.

Asiakaspettymykset he hyvittävät erittäin mielellään.

– Ne ovat arvokkainta oppimateriaalia mitä voimme saada.

Udd sai itse hyvää palvelua Kuopion raviradan ravintola Ravimestarissa.

– Minulla on monimutkainen erikoisruokavalio ja silti keittiömestari loihti minulle herkullisen aterian.

 

Ravintola Samruain yrittäjä Jaana Honghin. Paula Pohjamo

Thai-ravintola Samruai perustettiin Kuopioon vuonna 2015. Omistajat mukaan lukien ravintolassa on yhdeksän työntekijää. Yrittäjä Jaana Honghin sanoo, että hyvä palvelu on yksi tärkeimmistä yrityksen kilpailutekijöistä.

– Hyvä palvelu on aitoa, persoonallista, asiakkaan lukemista ja juuri sen hetken tarpeisiin vastaavaa. Pienillä asioilla on suuri merkitys, Honghin jatkaa.

Hän kannustaa omaa henkilökuntaa olemaan oma aito itsensä.

– Olen omalla esimerkillä pyrkinyt näyttämään, että asiakas on ykkönen. Hyvän asiakaspalvelun perusta on myös, että meillä on keskenämme avoin ja hyvä meininki.

Asiakaspalautteisiin ravintolassa vastataan välittömästi.

– Yritämme saada pettyneenkin asiakkaan tulemaan meille vielä uudestaan. Käymme jokaisen palautteen läpi henkilökunnan kanssa ja mietimme, miten voisimme parantaa toimintaamme.

Honghinin mieleen on jäänyt hyvän mielen palvelu liiviostoksilla Lady Royalissa.

– Silloin tunsin, että olen todellakin saanut palvelua juuri minulle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.