Julkkiskoirat tekevät tiliä sosiaalisessa mediassa - Topi lienee Suomen seuratuin koira

Topi pysyy paikoillaan, kun sen omistaja Nina Lindstedt ottaa siitä kuvia. Rami Marjamäki

Mia Rouvinen

Sosiaalisessa mediassa julkkiksiksi nousseet koirat tienaavat jo merkittäviä summia kaupallisella yhteistyöllä yritysten kanssa. Esimerkiksi yhdysvaltalaisen Bodhi-koiran omistajat jättivät päivätyönsä jo vuonna 2013 keskittyäkseen Menswear dog -nimellä tunnetun koiran bisneksiin.

Samassa mittakaavassa ei vielä Suomessa olla, mutta kaksivuotias Topi-saksanpaimenkoira on kelpo esimerkki ilmiöstä. Tampereella omistajansa kanssa asuva koira tienaa ruokansa, herkkunsa ja valtaosan tarvikkeistaan jo kaupallisen yhteistyöllä.

Kuvanjakopalvelu Instagramissa Topilla on nyt noin 55 000 seuraajaa. Se on tiettävästi Suomen suosituin koira Instagramissa. Seuraajamäärä kasvaa noin tuhannella viikossa.

– Topin tarinat kiinnostavat seuraajia. Osa ei tunnu enää muistavan, että ne kirjoittaa ihminen. Moni laittaa viestiä, että on tullut hyvälle tuulelle postauksista. Se ilahduttaa, että oma koira tuo iloa muillekin, omistaja Nina Lindstedt kertoo.

Kaupallinen yhteistyö alkoi viime syksynä, kun Topista tehtiin lehtijuttuja. Samaan aikaan pari videota herätti kiinnostusta ulkomaita myöten.

Lindstedtin mukaan Topin silloiset 16 000 seuraajaa oli riittävän suuri määrä, jotta koira alkoi kiinnostaa yrityksiä.

– Saksanpaimenkoiraihmisiä on paljon. Yhteistyökumppaneita saisi enemmänkin, jos hakisi aktiivisesti, mutta teen yhteistyötä vain sellaisten tuotteiden tai palveluiden kanssa, joihin itse uskon, suomalaisia yrityksiä suosiva Lindstedt sanoo.

Syy perustaa Topille oma Instagram-tili oli käytännöllinen: pentuaikana kuvia oli kertynyt hetkessä valtavasti, ja tuli tarve koota niitä jonnekin. Paperikuvien teettämisen sijaan hän päätyi Instagram-tilin, jossa kuvat säilyvät aikajärjestyksessä.

Nina Lindstedt ei halua tuoda itseään esille sosiaalisessa mediassa joka päivä, mutta koiran kautta hänen on luontevaa kertoa myös omasta elämästään.

– Tarinat syntyvät spontaanisti, ja postaukset hoituvat jo rutiinilla. Kuvat ovat usein räpsyjä arjen tilanteista.

Topin suosio on yllättänyt monin tavoin, mutta kotikaupungin kaduilla koiraa ja omistajaa ei sentään vielä tunnisteta. Joitakin uusia, "oikean elämän" ystäviä on tullut, ja osaa heistä Lindstedt ja Topi tapaavat säännöllisesti.

Lindstedtille Instagram ja Topin kaupallinen yhteistyö ovat vain sivujuonne: vaihtelua ansiotyölle ja kiva harrastus.

–  On myös hienoa, että voin levittää yleishyödyllistä koiratietoutta esimerkiksi Suomen etsijäkoirien toiminnasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut