Tutkimus: Kodissa olevien lastenkirjojen määrä on yhteydessä lapsen hyvään lukutaitoon

Lastenkirjojen määrä on yhteydesssä lapsen hyvään lukutaitoon. Annamaija Herola

Iikka Taavitsainen

Itä-Suomen yliopistossa tehdyn tutkimusartikkelin mukaan kodin kielellinen ympäristö vaikuttaa lapsen lukutaitoon ensimmäisellä luokalla. Esimerkiksi kodissa olevien lastenkirjojen määrä oli yhteydessä hyvään lukutaitoon. Kirjojen määrä oli myös yhteydessä isän koulutustasoon eli korkeasti koulutetun isän perheessä oli paljon lastenkirjoja.

– Korkeasti koulutettujen vanhempien on todettu aiemmissakin tutkimuksissa viettävän keskimääräistä enemmän aikaa lastensa kanssa keskustellen, leikkien ja lukien. Myönteinen kodin kielellinen ympäristö sekä runsas lastenkirjojen määrä vaikuttavat myönteisesti lukutaitoon, tiivistää tutkimusartikkelia tekemässä ollut erityispedagogiikan professori Leena Holopainen tiedotteessa.

Holopaisen lisäksi tutkimusartikkelia tehnyt erityisluokanopettaja Saara Laukkanen huomauttaa, että lukutaidon tasoon vaikuttaa myös se, kuinka paljon vanhemmat ohjaavat lapsiaan – erityisesti poikia – kotitehtävien tekemisessä.

– Asenne lukemista kohtaan kehittyy jo varhain, joten erityisesti vanhemmat ovat vastuussa siitä, millaisia varhaisia kokemuksia lapsi saa lukemisesta ja kirjoista.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut