Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Asiantuntijat väittävät: Suomen matkailumarkkinointi on jämähtänyttä

Suomi on jo sata vuotta markkinoinut itseään samalla tavalla. Olemme sanoneet, että olemme syrjässä ja pikkuisen kummallisia. Autenttisuuden markkinoinnilla on pidempi perinne kuin Suomen itsenäisyydellä. Olemme jämähtäneet pitämään itseämme kummallisuuksina, sanoo Lapin yliopiston matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin tutkija Johan Edelheim.

Hänen mielestään Suomea markkinoidaan vuodesta toiseen samalla tavalla, mutta vain hieman eri sanoin eri vuosina.

Edelheim huomauttaa, että tulevaisuuden suuri matkailijaryhmä Suomessa ovat kiinalaiset. Edelheimin mielestä Kiinasta tulee tulevaisuudessa vielä jättimarkkina, koska maassa on 1,4 miljardia ihmistä, joista yhä useampi pystyy matkustamaan ulkomaille.

– Kiinalaiset arvostavat moderneja rakennuksia, teknologiaa, statusta ja hienoja brändejä. Se, että yritämme keksiä metsistä ja luonnosta kiinalaisille tekemistä, voi olla vaaraksi tämän markkinan hyödyntämiselle.

Sen sijaan tutuilla markkinointialueilla, kuten Venäjällä, Ruotsissa, Saksassa ja muissa Euroopan maissa, luonnon ja autenttisuuden markkinoiminen toimii paremmin, koska näissä maissa arvostetaan samanlaisia asioita kuin Suomessa.

Myös Itä-Aasiassa ja Japanissa luonnon ja hiljaisuuden markkinointi voi toimia, koska status ei ole näissä maissa niin tärkeä kuin Kiinassa.

Åbo Akademin johtamisen ja organisaation professori Alf Rehn on samaa mieltä siitä, että Suomen matkailumarkkinointia pitäisi uudistaa. Hänen mukaansa Suomea on ainakin parikymmentä viime vuotta markkinoitu samoilla kuvilla ja ideoilla. Rehnin mukaan Suomea markkinoidaan aivan liian varovaisesti.

– Me jatkamme tätä ”kaunis luonto, joulupukki ja Marimekko” -linjaa. Suomen markkinointi on liian pliisua ja kesyä. Samoja kuvia on toistettu niin kauan, että siitä on tullut puhdas klisee.

Rehn nostaisi paremmin esiin esimerkiksi suomalaisia kaupunkeja. Hän muistuttaa, että Suomessa on muutakin kulttuurielämää kuin Tangomarkkinat ja Savonlinnan oopperajuhlat. Monimuotoinen kulttuurielämä ansaitsisi enemmän näkyvyyttä.

– Lähtisin pois suurista brändeistä ja yrittäisin löytää pienempiä asioita, kuten moderneja musiikkifestivaaleja ja uudistunutta kaupunkikuvaa.

Markkinoinnissa ei ole Rehnin mielestä hyödynnetty myöskään Suomen uusia vahvuuksia esimerkiksi ruoka- ja juomakulttuurin alueella.

– Suomi on kehittynyt hirveästi 20 viime vuoden aikana. Markkinoinnissa ei ole pystytty tuomaan esiin sitä, mikä on erikoista ja jännittävää nyky-Suomessa. Esimerkiksi Helsinki on kehittynyt ravintolakaupunkina kymmenen viime vuoden aikana uskomattoman paljon. Samaa voi sanoa Suomen ruokakulttuurista laajemmin. Silti suomalaista ruokaa ei ole nostettu esille matkailumainonnassa.

Edelheimin mielestä suomalainen ruokakulttuuri voisi kiinnostaa myös kiinalaisia, sillä kiinalaiset ovat kiinnostuneita kokeilemaan erilaisia ruokia.

Toisin kuin Edelheim, Rehn ei lähtisi markkinoimaan Suomea ensisijaisesti kiinalaisille, sillä kaikki muut maat yrittävät samaa.

– Katsoisin ennemmin esimerkiksi Intiaan, jossa sielläkin keskiluokka kasvaa nopeasti. Siellä puhdas luonto alkaa olla niin kortilla, että heille luontomatkailu ehkä jopa uppoaisi.

– Yrittäisin saada Suomeen ryhmiä, joita muut eivät hoksaa tavoitella. 

Arvostettuja matkailuoppaita julkaiseva Lonely Planet valitsi Suomen kolmanneksi parhaaksi matkakohteeksi vuodelle 2017. Lisäksi maailman suurin matkailulehti National Geographic Traveler nosti Suomen 21 parhaan matkailumaan joukkoon niin ikään kuluvalle vuodelle.

Ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä vastaavan Visit Finlandin markkinointijohtaja Heli Jimenez kertoo, että Lonely Planetin ja National Geographicin tunnustuksia tuodaan esiin Suomen markkinoinnissa läpi vuoden. Lonely Planetin kanssa tehdään myös yhteismarkkinointia.

Suomi 100 -juhlavuoteen liittyen Visit Finland on suunnittelemassa kampanjaa, jossa on tarkoitus tuoda esiin Suomen eri alueita mielenkiintoisten henkilöhahmojen ja -tarinoiden kautta sekä liittää alueita konkreettisiin tuotteisiin.

– Kampanja julkistetaan näillä näkymin kuukauden sisällä.

Suomi 100 -teema kulkee mukana myös asiakastapaamisissa, ja sitä korostetaan Suomeen tuleville matkailumedian edustajille.

Visit Finlandin isona tavoitteena on tukea ympärivuotista matkailua Suomeen ja saada tasattua kausivaihteluja.

– Pyrimme siihen, että matkailu kasvaisi tasaisesti eri puolilla Suomea. Tavoitteena on myös kasvattaa sekä yöpymisten että matkailijoiden Suomessa käyttämän rahan määrää.

Työtä on tehtävä aivan ruohonjuuritasolla.

– Paikkojen on oltava auki ja palvelujen toimittava. 

Jimenez kertoo, että Suomesta pyritään nostamaan esiin eri alueita tasapuolisesti. Hänen mukaansa joulupukki, revontulet ja Lappi kiinnostavat erityisesti Aasiassa, joten näitä asioita tuodaan korostetusti esiin siellä. Euroopassa Suomea taas markkinoidaan ulkoilumahdollisuuksien, saariston ja järvien avulla.

– Esimerkiksi Saksassa on tällä hetkellä käynnissä kampanja, joka liittyy erityisesti Järvi-Suomeen. Pyrimme tuomaan Suomesta esille myös sitä, että täällä on paljon urbaaniakin tekemistä, kuten festivaaleja ja muita tapahtumia kaupungeissa.

Jimenezin mukaan myös venäläismatkailu Suomeen on jälleen elpymässä. Venäläismatkailu on edelleen Suomelle hyvin tärkeää, vaikka Aasiasta tulevien matkailijoiden määrä onkin kasvanut.