Harry Salmenniemi: Uraanilamppu ja muita novelleja

Runoilijana tunnettu jyväskyläläinen Harry Salmenniemi debytoi novellistina. Mikko Vähäniitty

<story-element type="paragraph"> Harry Salmenniemi: Uraanilamppu ja muita novelleja. Siltala 2017. 177 s.

<story-element type="paragraph"> Suomalaisen nykyrunouden kärkinimeksi tituleeratun Harry Salmenniemen ensimmäinen proosateos on vaikuttava kolmentoista novellin yhteensaksittu kokonaisuus. Runoudesta tutut fragmentaariset ja kollaasimaiset ratkaisut ovat edelleen läsnä, mutta perinteinen proosakerronta ryhdittää kokonaisuutta.

<story-element type="paragraph"> Kokoelman avaavat Juhani Ahon Siihen aikaan, kun isä lampun osti -kertomukseenja Sulo M. Hytösen Uni-novelliin pohjaavat kuvaukset. Kokonaisuus sulkeutuu Teuvo Pakkalan novellin Veli toisintoon Maailma ja maailmat.

<story-element type="paragraph"> Päällisin puolin Salmenniemen intertekstuaaliset novellit ovat alkuperäisille teksteille uskollisia. Vakaan ja harkitun kielen alla kaikki on kuitenkin toisin.

<story-element type="paragraph"> Ahon, Hytösen ja Pakkalan maailmankuvat etääntyvät Salmenniemen novelleissa yhä kauemmaksi horisonttiin. Novellit päättyvät vaivihkaisen vääristyneisiin tunnelmiin: valon luurangoksi polttamiin lintuihin, krematorion nostattamiin hurraahuutoihin, lapsen maailman vääjäämättömään haaksirikkoon. Pohjateksti pysyy, mutta outo ja vielä käsittämätön tunkeutuu hienovaraisesti alkuperäiseen.

<story-element type="paragraph"> Perinteisten lineaaristen novellien sisään jäävät kymmenen muuta ovat toista maata. Kolmas novelli Kertomus rikkoo alun ehjän narratiivisen linjan. Sakset leikkaavat jälleen, Kertomus on kertomus kertomuksen kaavasta.

<story-element type="paragraph"> Lyhyt novelli Toiminta koettelee edelleen kertomisen rajoja kuvatessaan heräävän ihmisen fyysistä liikettä. Tarkka liikkeen havainnointi on vangitseva. Lukutahti hidastuu. On kuviteltava, miltä kerrottu näyttää.

<story-element type="paragraph"> Kokeellinen ote jatkuu Kukaan ei ymmärrä tuskaani -novellissa, jossa kirjoittaja keskustelee kustannustoimittajansa kanssa tulevasta novellikokoelmastaan. Kun seksistiset ja rasistiset tekstit ropisevat romukoppaan, paljastuu, millainen kokoelmasta olisi voinut tulla.

<story-element type="paragraph"> Humoristisimmasta novellista Fantastinen salaatti sekä grafiikkakuvia ja tekstiä yhdistelevästä Kompleksi-novellista tuntuu syntyvän pari. Metaforiset novellien voisi kuvitella käsittelevän taiteen, kokonaisuuksien monimutkaisuutta ja yksinkertaisuuden estetiikkaa.

<story-element type="paragraph"> Salaatti rakentuu sadoista yhteen sopimattomista aineksista, mutta yksinkertainen kastike tekee sekasotkusta fantastisen. Mielen räjäyttävä rakennuskompleksi on eri tyylisuuntien ja materiaalien järjetön sekoitus mutta tasapainoinen, koska ”monia kokonaisuuteen heikoimmin sopivia taideteoksia on peitetty huomaamattomilla, valkoisilla marmorilevyillä”.

<story-element type="paragraph"> Kokoelma on tyylisuuntien ja materiaalien teeskentelemätön sekoitus. Novelleja haravoi läpi uudelleen ja uudelleen, valkoisia marmorilevyjä riittää rikottavaksi. Kastikkeen resepti odottaa löytäjäänsä.

<story-element type="paragraph"> Novellit eivät anna vastauksia, eivät liioin kysykään. Ne ovat. Kiveen hakattuina tai ajattomina ja klassisina kuvina maailmasta, joka valuu läpi sormien. Ja samalla novellit tuoksuvat uudelle, vielä selvittämättömälle todellisuudelle.

<story-element type="paragraph"> Sanna Jääskeläinen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.