Urautuneita teitä vaikea höylätä tasaisiksi – "Polanne ei kirosana"

Samaa ajolinjaa kulkeneet autot ovat jättäneet selvät urat. Sanna Jääskeläinen

Jukka Patrakka

<story-element type="paragraph"> Talvirenkaat ovat jyrsineet liikenteen tamppaamaan lumikerrokseen hankalasti ajettavia uria.

<story-element type="paragraph"> – En pysty hoitamaan teitä tasaisiksi, koska perustie on niin urainen. Terällä ei pääse millään uran pohjalle. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita, Markku Lindi kertoo.

<story-element type="paragraph"> Lindi auraa teitä Destian aliurakoitsijana Tervon ja Vesannon alueella. Hänen kuorma-autossaan on alusterä polanteen poistamiseen.

<story-element type="paragraph"> – Kunnossapito on helppoa, jos alla on tasainen asfaltti.

<story-element type="paragraph"> Alemman hoitoluokan teiden pinnoissa saa olla parin sentin jääkerros.

<story-element type="paragraph"> – Se suojaa tietä lämpötilavaihteluilta ja kulumiselta eikä se ole liian liukas talvirenkailla hyvällä talvikelillä.

<story-element type="paragraph"> Viime vuosien talvet ovat lämmenneet, minkä vuoksi suojaavaa polannekerrosta on ollut yhä vähemmän. Nastat ruouhivat tienpintoihin uria ympäri maata.

<story-element type="paragraph"> – Polanne ei kirosana vaan urainen polanne. Tiestä tulee silloin epätasainen.

<story-element type="paragraph"> Urainen tie on hengenvaarallinen, jos se heittää auton poikittain vastaantulevan liikenteen eteen.

<story-element type="paragraph"> Urakat kilpailuttanut Pohjois-Savon ely-keskus tilaa kunnossapidon.

<story-element type="paragraph"> – Saamme mennä auraamaan, kun ylemmältä taholta tulee komento. Maksaja päättää, milloin lähdemme.

<story-element type="paragraph"> Jos keli on riittävän hankala, Lindi ehdottaa itsekin lähtöä liikenteeseen.

<story-element type="paragraph"> Hän hoitaa teitä työurakalla.

<story-element type="paragraph"> – Saan korvauksen tehdystä työstä, mikä vielä kannattaa.

<story-element type="paragraph"> Kokonaisurakalla tekijöille pääurakoitsija maksaa määrätyn summan.

<story-element type="paragraph"> – Kun on pahoja kelejä, polttoainetta kuluu paljon. Talvet ovat erilaisia. Urakkasumma pitäisi sitoa työmäärään, silloin saisi tien laatua parannettua.

<story-element type="paragraph"> Lindi muistelee, että vielä 1990-luvun tiemestaripiirien aikaan aurausta joutui opettelemaan kolmannen luokan sorateillä.

<story-element type="paragraph"> – Isoilla teillä oli silloin suurempi vastuu. Nykyään niille pääsee, kun hinta on kohdillaan.

<story-element type="paragraph"> Tiekarhu eli tiehöylä on tehokkain työkone polanteen poistamiseen ja pinnan karhentamiseen, mutta niitä on enää vähän jäljellä. Kuorma-autot ja traktorit ovat ajaneet höylien ohi, koska urakat on laskettu yhä tiukemmiksi.

<story-element type="paragraph"> – Tiekarhulla mennään hiljaa. Helposti säädettävä terä uppoaa jäähän. Jos kuorma-autolla ajaa liian kovaa, alusterä vain raapii.

<story-element type="paragraph"> Autoilijat voivat yrittää välttää urien syntymistä, kunhan tien leveys riittää.

<story-element type="paragraph"> – Ihmiset yleensä ajavat asfaltissa olevaa uraa. Ennen muinoin oli mainoksia, että älä aja uraa ja älä uraudu.

<story-element type="paragraph"> Lindi on nähnyt monenlaista kuljettajaa.

<story-element type="paragraph"> – Osa ajaa liian kovaa. Ylivarovaistakin on aika paljon. Monta läheltä piti -tilannetta on tullut vastaan.

<story-element type="paragraph"> Hän pyrkii välillä päästämään taakse kertyviä autoja ohitseen.

<story-element type="paragraph"> – Mutta osa ei meinaa ohittaa millään. Joillakin taas on niin kiire, että heti on ohi päästävä.

<story-element type="paragraph"> Lindi toivoo ihmisiltä malttia.

<story-element type="paragraph"> – Heille tässä tietä laitetaan kuntoon.

<story-element type="paragraph"> Hänestä teiden hoitotasoa ei ole erityisemmin heikennetty.

<story-element type="paragraph"> – Ovatko ihmisten odotukset kasvaneet? Varsinkaan tänne syrjäseudulle ei voida kesää tehdä keskellä talvea. Se maksaisi yhteiskunnalle liikaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut