Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Savossa haaveillaan tuhansista kiinalaisturisteista: hullaantuivat jo kalakukkoon

Kuopion ja Tahkon alue haluaa oman siivunsa ennakoidusta kiinalaismatkailijoiden tulvasta. Esimerkiksi maailman suurimman verkkokaupan Alibaban tytäryhtiö Alitrip ilmoitti syksyllä, että se aikoo tuoda Rovaniemelle tänä vuonna 50 000 kiinalaisturistia.

– Onhan ne hurjia lukuja kun vertaa siihen, että Kuopiossa kirjattiin vuonna 2015 vähän yli tuhat kiinalaisten yöpymistä. Siinä on vähän vertailukohtaa, Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n toimitusjohtaja Wille Markkanen kuvaili torstaina Helsingin Matkamessuilla.

Kiinalaisten kohonnut matkustusinto on näkynyt jo Kuopiossakin, mutta heidän osuutensa kokonaismatkailijamäärissä on kuitenkin edelleen pieni.

– Kasvuprosentti toki on iso ja kasvupotentiaali ihan valtava.

Kokoluokkaa kuvaa sekin, että Alitripin uumoilema 50 000 kiinalaisturistia on saman verran kuin mitä Kuopion seudulla käy ulkomaalaisia matkailijoita koko vuonna. Markkanen on kuitenkin varovainen arvioidessaan, minkälaisen viipaleen heistä saisi Savon suuntaan.

– Ei kannata liian pieniä tavoitella, joten puhutaan tuhansista.

Osuuskauppa PeeÄssän hotellien myyntipäällikkö Jukka Hyttinen on arvioissaan rohkeampi.

– Kyllä ensi vuonna puhutaan meillä jo 5 000–10 000 kiinalaisturistista, hän ennustaa.

Hyttinen neuvotteli messulla kolmen päivän aikana noin 30 kiinalaisen matkatoimiston kanssa.

– Alkutaipaleella ollaan, mutta potentiaalia on valtavasti.

Vanhoina hyvinä aikoina Helsingin Matkamessuilla oli kymmeniä savolaisia kuntia ja alan yrityksiä. Tänä vuonna kunnista mukana oli vain Kiuruvesi ja yksittäisistä yrittäjistä muutaman muun ohella kalakukkoleipomo Irene Partanen.

– On tämä sääli. Savo loistaa poissaolollaan. Kyllä harmittaa. Meillä olisi kyllä esiteltävää, on Puijo, Rauhalahti ja Kallavesi, toimitusjohtaja Jarmo Komulainen tuskailee.

On Komulaisella jotain hyvääkin kerrottavana. Heillä on tarjota tuleville kiinalaismatkailijoille valmis tuotepaketti – kalakukko.

Komulainen oli joulun alla Tuomaan markkinoilla Helsingissä ja sai puoliväkisin myytyä kahdelle kiinalaisturistille kalakukon.

– Hetken kuluttua tuli koko ryhmä kiinalaisia, osti kukkoja ja söi ne heti kylmiltään siinä kojun edessä.

Wille Markkasella ja kumppaneilla on siis yksi huoli vähemmän, kun he miettivät, mitä erikoista Savoon tuleville tuhansille kiinalaisturisteille tarjotaan.

Visit Finlandin projektipäällikön Jari Ahjoharjun mukaan kiinalaiset ovat vasta opettelemassa matkailijoiksi.

– Miljardi ihmistä, sata miljoonaa varakasta keskituloista, joilla on varaa matkustaa Eurooppaan. Kun katsoo mitä tahansa tilastoa, niin 10–20 vuoden aikana juuri kiinalaiset matkustavat eniten.

– Kiinan näkökulmasta koko Suomi on Lappia, siis Tahko siinä mukana. Luonto ja puhdas ilma ovat ykköset. Olin viime viikolla Pekingissä ja ymmärrän, miksi sieltä halutaan lomalle Suomeen.

Markkasen mukaan on kuitenkin hyvä muistaa, että Kuopio-Tahkon tärkein matkailijaryhmä on jatkossakin venäläiset. Pienen notkahduksen jälkeen venäläisturismi on jälleen kasvussa.

 

Aiheesta lisää perjantain Savon Sanomissa.