Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

LVM: Liikenteen käyttäjien kokonaisrasitusta ei tarkoitus lisätä

Liikenneverkon rahoittamiseksi kerättäisiin liikenneministeriön selvityksen mukaan tien käyttäjiltä aikaan perustuvia maksuja, jotka eivät vaatisi paikannusta. Maksut voisivat olla kuukausi- tai vuosimaksuja.

Palveluoperaattorit voisivat myös tarjota kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja. Silloin käyttäjän tulisi hyväksyä ajoneuvon paikantaminen, jotta tiedetään, liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön, kunnan vai yksityisen omistajan tiellä.

Paljon keskustelua herättänyt liikenneverkkoselvitys julkaistiin tänään. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on esitellyt selvitystä tiedotustilaisuudessa.

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että Suomeen perustettaisiin valtion erityistehtäväyhtiö hallinnoimaan valtion tieverkkoa. Yhtiö rahoittaisi toimintansa omalla tulorahoituksella eli liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla sekä maltillisella lainanotolla.

Ministeriö sanoo tarkoituksen olevan, että liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja alennettaisiin. Bernerin mukaan asialla on myös alueellisesti merkittäviä vaikutuksia.

– Aikaan perustuva kiinteä maksu kohtelee samalla tavalla, Berner sanoi.

Selvitys tarjoilee isoja mullistuksia liikenteeseen.

– Polttoaineveron lasku, ajoneuvoveron lasku ja autoveron poisto ovat työkaluja, jotka tuottavat hyötyä ja uudistumista käytännössä koko maahan, Berner sanoi tiedotustilaisuudessa.

Hänen mukaansa päästövähennystavoitteisiin pääseminen vaatii autokannan merkittävää uudistumista.

Selvityksen perusteella ministeriö ehdottaa, että Liikenneviraston hallinnoima valtion tieverkko siirrettäisiin valtion erityistehtäväyhtiöön ensi vuoden alusta. Omistajuus jakautuisi niin, että valtiolla olisi 65 ja maakunnilla 35 prosenttia. Tehtävinä olisivat valtion tieverkon kunnossapito, korjaukset ja kehittäminen.

Rata- ja vesiväyläverkon osalta jatkettaisiin erillisselvitystä tavoitteena niiden siirtäminen yhtiölle vuoden 2019 alusta. Yhtiön pysyminen valtion omistuksessa turvattaisiin lailla siten, että yhtiön osakkeita saa luovuttaa muille vain eduskunnan suostumuksella.