Kuopion uuteen matkakeskukseen tulee kaupungin korkein tornitalo

Marita Tiihonen

Kuopion matkakeskukseen eli Kuopion Porttiin aiotaan rakentaa kaupungin keskustan kolme korkeinta rakennusta: 14-, 15,- ja 16-kerroksiset toimisto- ja asuinkerrostalot.

Korkeimmasta tulee Kuopion korkein tornitalo. Siitä on suunniteltu 1,7 metriä korkeampi kuin Savilahden Microtowerista, joka on nykyisin korkein kerrostalo.

Kuopion Portti nousee reilut kahdeksan metriä kirkonmäellä sijaitsevaa tuomiokirkon tornia korkeammalle, vaikka tornitalo rakennetaan alavalle paikalle linja-autoaseman kentälle.

Kuopion rakentamista linjaavassa korkean rakentamisen selvityksessä linja-autoaseman seudun katsotaan soveltuvan hyvin tornitaloille.

– Myös kaupungin toiselle reunalle Mölymäelle mahdollistetaan noin 16-kerroksisten talojen rakentaminen, sanoo Kuopion kaupungin asemakaavapäällikkö Martti Lätti ja viittaa valmisteltavaan asemakaavaan.

Torneja ei rakenneta kaupungissa sinne tänne, vaan ne kootaan kokonaisuuksiksi.

– Niihin tulee uudenlaisia asuntoja, mikä on hyvä, perustelee Lätti torneja.

Keskustan ruutukaava-alueella pitäydytään maksimissaan 8-kerroksisissa; korkeita tornitaloja ei saa rakentaa.

Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Tilla Martikaisen mukaan korkea rakentaminen on keskusteluttanut paljon eri toimijoita.

– Matkakeskukseen korkeat tornitalot sopivat erinomaisesti. Se on kehittyvä alue, joka edustaa nykyajan trendiä eli asumisen helppoutta. Asunto, liikkuminen ja palvelut ovat samaa kokonaisuutta.

Kanta-Kuopion seuran puheenjohtaja Kalevi Pitkänen suhtautuu kaupunkikuvan kannalta linja-autoaseman alueen suunnitelmiin kriittisemmin.

– 16-metrisellä möykyllä on iso vaikutus kaupunkikuvaan ja sitä kautta viihtyvyyteen. Rakennusmassa on niin valtava, että sitä on vaikea hahmottaa. Tarkka harkinta on paikallaan, sillä jos pieleen menee, on asia vaikeasti korjattavissa.

Pitkästä mietityttää, miten käy Pappilanmäen uusien talojen näkymien, kun eteen tulee tornitaloja. Ympäristön rakentaminen on ollut aiemmin varsin pienimuotoista.

– Peittävätkö tornit näkymiä ja varjostavatko ne ympäristöä? On se melkoinen maamerkki, kun tullaan Kallavedeltä kaupunkiin, miettii Pitkänen.

Linja-autoaseman asemakaavan muutosehdotus on tulossa juuri nähtäville. Kaupungilla on hankkeesta yhteistoimintasopimus rakennusliike Lapti Oy:n kanssa. Kyse on noin 40 000 kerrosneliön rakennusoikeudesta.

– Korkea rakentaminen jakaa mielipiteitä tässäkin kohteessa, kertoo Kuopion kaupungin kaavoitusarkkitehti Pauli Sonninen.

Alunperin linja-autoaseman alueesta piti tulla matkakeskus eli palvelu- ja työpaikka-alue. Kaavaehdotuksen suurin muutos on, että kohteesta noin kolmannes rakennetaan asumiskäyttöön.

Leikki- ja oleskelutilat kohteessa toteutetaan ylös pihakansille. Myös Kuopion ensimmäiset kattopuutarhat toteutunevat tässä yhteydessä.

– Leikki- ja oleskelualueet tulevat 3–4 -kerroksen korkeuteen puutarhamaisina ratkaisuina.

Tärinä- ja runkomeluselvitys ratkaisee, mihin korkeuksiin asunnot torneissa rakennetaan.

– Tässä vaiheessa kaikkien tornien ylimpiin kerroksiin on tässä vaiheessa ajateltu asuntoja. Kysymykseen voi tulla myös palveluasuminen.

 

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut