Savon sähköautot voi laskea vielä sormin

Zero emissions – nollapäästöt. Näin lupaa teksti Kuopion kaupungin pysäköinnintarkastajien Nissan Leaf -täyssähköauton kyljessä.

– 39 kilometriä päästään enää ajamaan. Käymme kohta kahvilla, ja eihän auto ehdi siinä ajassa latautua, pysäköinnintarkastaja Ruuskanen miettii kollegalleen Myöhäselle.

Yksityisyyden suojan takia he esiintyvät jutussa vain sukunimillään.

Lyhyttä toimintasädettä lukuun ottamatta auto on miellyttänyt kovasti. Pian työpaikalle saadaan myös pikalatausasema, minkä jälkeen lyhyempikin odottaminen riittää.

– Yritämme olla tällä keskustan alueella, että akkujen varaus riittää, Ruuskanen kertoo.

Runsaassa viidessä kuukaudessa matkamittariin on kertynyt jo yli 9 000 kilometriä, joten auto on ollut taajaan liikkeellä.

Sen enempää Ruuskanen kuin Myöhänenkään ei olisi vielä valmis hankkimaan täyssähköautoa itselleen, koska molemmilla on myös pitkän matkan ajoa. Kunhan autojen toimintasäde pitenee, mieli voi muuttua, he arvelevat.

– Olisin valmis maksamaan ympäristön takia jonkin verran enemmän, mutta en tietysti ihan älyttömiä, Ruuskanen pohtii.

Leafin saa noin 35 000 eurolla.

Parkkipirkkojen auto on Savossa vielä harvinaisuus. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tilastojen mukaan sormet riittävät laskemiseen niin Pohjois- kuin Etelä-Savossa.

Pohjois-Savossa oli syyskuun lopussa liikennekäytössä seitsemän pelkällä sähköllä kulkevaa henkilöautoa ja kolme pakettiautoa. Yksityiskäytössä niistä oli vain kaksi Tesla-pikakiitäjää.

Etelä-Savossa kymmenestä henkilöautosta sentään seitsemän oli yksityiskäytössä, mutta maakunnan ainoa sähkökäyttöinen pakettiauto kuului yritykselle.

Edes ladattavat hybridit, joissa polttomoottori on päävastuussa, eivät ole vielä Savossa yleistyneet. Pohjois-Savossa niitä oli 35 ja eteläisessä naapurissa 30.

Kaukaiselta tuntuu siis maan hallituksen torstaina julkistama energia- ja ilmastostrategian linjaus, jossa päästövähennyksiä tavoitellaan kasvattamalla sähköautojen määrä ainakin 250 000:een ja kaasukäyttöistenkin 50 000:een vuoteen 2030 mennessä.

Koko Itä-Suomessa on vain yksi sähköautojen pikalatauspiste eikä yhtään kaasutankkauspaikkaa.

Kuopion Energia avasi ensimmäisen pikalatauspisteensä Pitkälahden ABC-liikenneaseman yhteyteen syyskuussa 2015, mutta sen käyttö on ollut erittäin vähäistä, vaikka lataus on vielä tämän vuoden loppuun asti ilmaista, kertoo Kuopion Sähköverkko Oy:n toimitusjohtaja Kari Väänänen.

– Latauskertoja on ollut vuoden aikana vain 160. Keskinopea laturi maksaa noin 2 000–3 000 euroa ja pikalaturi 20 000–30 000 euroa. Se on iso investointi, Väänänen muistuttaa.

Valtio suunnittelee sadan miljoonan euron kannustimia vähäpäästöisten autojen yleistymiseksi.

Öljy- ja biopolttoaineala ry:ssä ei pidetä hyvänä verorahojen uhraamista jollekin tietylle energiamuodolle. Toimitusjohtaja Helena Vänskä muistuttaa, että Suomessa on kasvatettu tasaisesti biopolttoaineiden osuutta seoksina.

– Ymmärrän, että latauspisteiden kanssa on muna-kana-ongelma. Kun ei ole sähköautoja, kukaan ei rakenna latauspisteitä, ja kun ei ole latauspisteitä, ihmiset eivät hanki autoja. Sadan miljoonan euron tuki on ehkä siinä mielessä ymmärrettävä, että saadaan demokanta vauhdittamaan sähköautoilua, Vänskä aprikoi.

Koko Suomessa oli syyskuun lopussa liikennekäytössä 774 pelkällä sähköllä kulkevaa henkilöautoa. Niistä Tesla-merkkisiä oli 344 ja Nissaneita 292.

Sähköpakettiautoja oli liikenteessä 171. Nissaneita niistä oli 110.

Polttomoottorilla ja verkosta ladattavalla sähkömoottorilla eteneviä pistokehybridejä oli Trafin mukaan 1 933. Yleisimmät merkit olivat Volvo (373), Mitsubishi (352) ja BMW (233).

Sähköautojen julkiset latauspisteet keskittyvät Etelä- ja Länsi-Suomeen.

Vastaavasti täyssähköisistä henkilöautoista 59 prosenttia ja lataushybrideistä 57 prosenttia olivat käytössä Uudellamaalla.

Viime vuoden lopussa koko Suomessa oli liikennekäytössä 253 maakaasulla ja 1 246 bensiinillä tai maakaasulla toimivaa henkilöautoa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut