Lennoista valitetaan jo ahkerammin kuin huonoista autokaupoista

Lentojen perumisten ja myöhästymisten takia saatavia vakiokorvauksia käsitellään yhä useammin kuluttajariitalautakunnassa. Veera Tegelberg

Veera Tegelberg

Kuluttajariitalautakunta joutuu ottamaan yhä useammin kantaa lennon myöhästymistä tai peruutusta koskevaan valitukseen.

Viime vuonna lautakunta antoi ratkaisun 730 lentoja koskevaan asiaan, kun vielä vuonna 2013 päätöksiä tehtiin 440. Määrä on kasvanut liki 300 tapauksella.

Viime vuonna kuluttajariitalautakunta käsitteli kaiken kaikkiaan 5 600 kuluttajilta tullutta valitusta.

Tänä vuonna se on saanut eteensä jo 600 lentoihin liittyvää tapausta. Lautakunnan varapuheenjohtaja Päivi Korpiola uskoo, että määrä voi nousta tänä vuonna yli tuhanteen. Määrät vetävät jo vertoja käytetyistä autoista valittamiselle.

– Suurin osa näistä on vakiokorvausasioita. Pieni osa on matkatavaraviivästyksiä, mutta ne lasketaan sormilla ja varpailla.

Vakiokorvaus on maksu, joka lentoyhtiön on maksettava, jos lento peruuntuu tai kone on yli kolme tuntia myöhässä.

Korpiolan mukaan valitusten määrä on kasvanut etenkin sen jälkeen, kun EU:n tuomioistuin linjasi vuonna 2009, että vakiokorvausta on saatava myös yli kolmen tunnin viivästyksistä.

– Silloin homma karkasi meidän kannaltamme käsistä.

Hänen mukaansa lautakunnan työskentelyä rasittaa myös se, että iso osa valituksista on englanniksi.

Vaikka vakiokorvaus kuuluu matkustajan oikeuksiin, yhtiöitä on viety myös Suomessa oikeuteen, koska ne eivät ole suostuneet maksamaan korvauksia.

Korpiolan mukaan yhtiöiden olisi hyvä ottaa EU:n tuomioistuimen ennakkotapaukset huomioon. Niiden perusteella esimerkiksi tekninen vika on vain harvoin syy vakiokorvauksen epäämiselle.

Korpiola näkee, että asioiden vieminen kuluttajariitalautakuntaan asti on yhtiöille tapa säästää, vaikka valtaosa lautakuntaan tulevista valituksista päättyy kuluttajan hyväksi.

– Jos yhtiöt löytävät omasta mielestään syyn, jolla ne voivat välttää korvauksen maksamisen, ne varmaan myös käyttävät sitä.

Vakiokorvauksista voi koitua lentoyhtiölle miljoonatason vuotuinen lisälasku, jos myöhästymisiä tai peruutuksia on etenkin EU:n ulkopuolisilla lennoilla.

Jos Thaimaan-lomalento on peruttu, on jokainen matkustaja oikeutettu 600 euron korvaukseen. Korvausten suuruus on 180 000 euroa, jos 300-paikkainen kone on täynnä.

Finnairinasiakaspalauteosaston päällikön Sami Mäenpään mukaan esimerkiksi Finnairille tulee vuosittain muutamia tuhansia vakiokorvaushakemuksia. Hakemusten määrä on pysynyt jo jonkin aikaa samalla tasolla.

Mäenpää ei kerro, kuinka iso osa hakemuksista viedään esimerkiksi kuluttajariitalautakuntaan, mutta toteaa sähköpostitse, että niistä valtaosa käsitellään yhtiön asiakaspalvelussa "asiakasta tyydyttävällä tavalla".

Mäenpää huomauttaa, että jokaisen yhtiön tavoite on lentää aikataulussa.

– Kaikki viivästykset aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia.

Savon Sanomien Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) saamien tietojen mukaan Finnair on alkanut vaatia asiakkaitaan tekemään vakiokorvaushakemuksen kahden kuukauden sisällä, vaikka tapausten vanhenemisaika on KKV:n mukaan kolme vuotta.

Finnairin Mäenpää vetoaa asiassa valmismatkalainsäädäntöön ja kuluttajaoikeuksissa omaksuttuun linjaan.

– On kaikkien edun mukaista, että asiat käsitellään tuoreeltaan.llään tuoreeltaan.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut