Pyöräilykypärää ei kannata tuunata - maalaukset ja tarrat voivat pilata

Asta Tenhunen

Pyöräilykypärää ei tule itse maalata edes osittain tai kiinnitä siihen tarroja tai muita koristeita.

Liimat tai maalit voivat syövyttää ja heikentää kypärän rakennetta.

Lisäksi riskinä on kuitenkin myös toinen, harvemmin tunnettu asia. Pyöräilykypärän suoja perustuu kahteen asiaan: Sen paksuus suojaa iskuilta, mutta lisäksi pintamateriaalin tarkoitus on liukua asvalttia tai auton tuulilasia pitkin ja suojata siten törmänneen pyöräilijän päätä äkkipysäykseltä.

Tussipiirrokset tai tarrat voivat myös heikentää kypärän liukuvuutta ja pilata sen, miten kypärän valmistaja oli tarkoittanut kypärän toimivan suojana onnettomuustilanteessa.

Kaupoissa on nykyään erivärisiä ja kuviollisia, erikokoisia ja -muotoisia kypäröitä. Niistä löytyy valmiiksi monenlaisia vaihtoehtoja. Kypärää kannattaa aina myös muistaa sovittaa ennen ostoa.

Liikenneturvan pistokokeiden perusteella 15–65 prosenttia pyöräilijöistä käyttää kypärää. Eri paikkakuntien testit eivät ole kuitenkaan keskenään vertailukelpoisia, sillä tarkkailupaikat ja -ajankohdat otannoissa olivat erilaisia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.