Tuoreen tutkimuksen mukaan vain kaksi prosenttia työntekijöistä kykenee kertomaan, mitkä ovat oman yrityksen tai organisaation strategiset painopisteet.
Johtajien luvutkaan eivät ole häävejä. Vain kahdeksan prosenttia keskijohdosta tuntee yrityksensä strategian ja ylimmästä johdostakin vain 13 prosenttia.
– Jos esimies ei tunne strategiaa, hän ei vie sitä arjessa eteenpäin. Jos työntekijät eivät tunne strategiaa riittävästi, sen edistämiseksi ei tapahdu toimenpiteitä, selvityksen tehnyt Maarika Maury kiteyttää tulosten merkityksen.
Strategia tarkoittaa yrityksen valitsemia toiminnan painopisteitä eli tapaa, jolla tavoitteeseen, visioon pyritään.
Maury on selvittänyt kirjallisin pistokokein, miten yli 150 suomalaisen yrityksen ja organisaation johdossa, keskijohdossa ja työntekijöiden keskuudessa tunnetaan yhtiön strategia, missio, visio ja arvot. Selvitys on osa väitöstutkimuksesta, jota hän tekee Vaasan yliopistoon.
– Pidän strategiaa tärkeimpänä, koska se kertoo, mitä omassa toiminnassa pitäisi muuttaa ja parantaa, Maury arvottaa.
Vuosina 2009–2016 kerättyjä vastauksia on yli 9 000 ihmiseltä, joista lähes 1 000 kuuluu johtoryhmään. Mukana on pörssiyhtiöiden toimitusjohtajia.
– Pahinta on se, että johtoryhmäläisistä vain 13 prosenttia pystyy kertomaan yrityksensä suunnan. Lisäksi 26 prosenttia johtoryhmään kuuluvista ei pystynyt nimeämään ensimmäistäkään yrityksensä strategista painopistettä.
Kaikkiaan 71 prosenttia johtoryhmäläisistä tunsi yrityksensä strategiset painopisteet surkeasti tai niistä oli ihan väärä käsitys.
– Strategiat ovat liian monimutkaisia ja kapulakielisiä. Yritetään muuttaa kaikki asiat yhtä aikaa niin, ettei mikään muutu kunnolla. Alasta riippumatta strategiat eivät monesti paljon edes eroa toisistaan. Yleisimmillä strategian löytämisen malleilla saadaan hyvin samankaltaisia lopputuloksia.
Tutkimuksessa ei ilmennyt strategisessa osaamisessa merkittäviä eroja yksityisten yritysten ja julkisten organisaatioiden välillä, eri kokoisten yritysten välillä tai pörssiyhtiöiden ja muiden yritysten välillä.
Pelkästään rakkaudesta tieteeseen Maury ei ole tutkimustaan tee.
Hän työskentelee toimitusjohtajana Kissconsulting Oy:ssä, jonka eritysosaaminen on juuri auttaa yrityksiä ja organisaatioita kirkastamaan strategiansa helposti käytäntöön siirrettäviksi.
– Parhaissa yrityksissä on simppeleimmät, selkeät, inspiroivat, mielenkiintoiset ja asiaan osuvat strategiat. Niissä yrityksissä ihmiset myös toimivat strategian mukaan, Maury kertoo tutkimuksen vahvistaman tiedon.
Tutkimuksen perusteella visio ja arvot ovat paremmin hallussa kuin strategia.
Yrityksen vision osasi kertoa 32 prosenttia johtoryhmään kuuluvista ja 13 prosenttia työntekijöistä. Johtoryhmään kuuluvista 56 prosenttia kuitenkin tunsi vision surkeasti tai siitä oli väärä käsitys. Keskijohtoon kuuluvilla vastaava luku oli 64 prosenttia ja työntekijöillä 81.
Vastaajat muistivat yrityksensä arvoista reilun kolmanneksen, johtoryhmään kuuluvat muistivat noin puolet arvoista.