Liikennevirasto aitaa kaikki Suomen kanavat

Varkauden Taipaleen syväväyläkanava on yksi jo aidatuista kanavista. Korkea verkkoaita lähellä siltaa estää pääsyn sulkupportille. Samanlaiset aidat ovat tulossa myös Varistaipaleen ja Taivallahden sulkuporteihin Heinävedelle. Vuokko Viljakka

Vuokko Viljakka

Kanavien sulkualtaat ja -portit ovat tulevaisuudessa paikkoja, mihin ei pääse.

Liikennevirasto aikoo aidata turvallisuussyistä kaikki ylläpitämänsä 41 kanavaa.

Urakka on valtava, sillä vasta kymmenkunta kanavaa on aidattu.

Liikenneviraston sisävesiväylät-yksikön päällikkö Tero Sikiö arvelee, että aitaushanke kestää ainakin seuraavat viisi vuotta.

Suunnitelma Heinäveden Varistaipaleen ja Taivallahden kanavien aitaamisesta ensi kesänä raivostuttaa lähiasukkaita.

Kyläyhdistys valmistelee parasta aikaa vastinetta Liikennevirastolle.

– Kukaan ei ole hukkunut sataan vuoteen Varistaipaleen kanavaan, joten miksi turvallisuutta pitäisi nyt parantaa ja rumentaa arvokasta kulttuurimaisemaa, kysyy kanavan varrella syntynyt ja varttunut, sulkumestareita nykyisin tuuraava Osmo Mikkonen.

Varistaipaleen ja Taivallahden kanavien sulkualtaita tulevaisuudessa reunustavien aitojen mallia selvitetään vielä.

Varmalta näyttää, että pääsy kanavien sulkuporteille estetään korkealla verkkoaidalla.

– Sen määrää asetus koneiden turvallisuudesta.  Asetuksen mukaan pääsy liikkuvaan koneeseen eli sulkuportille on estettävä. Este on tässä tapauksessa 2,5-metrinen verkkoaita kuten jo muillakin aidatuilla kanavilla, Sikiö sanoo.

Liikennevirasto vaatii myös kanaville johtavia uimaportaita pois. Kyläläisiä vaatimus ei miellytä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut