Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Hei koululuokat! Nyt lapsilla olisi mahdollisuus ryhtyä reportterihommiin - hae mukaan!

Miten uutiset syntyvät? Mistä juttuaiheet tulevat? Voiko toimittaja esittää omia mielipiteitään? Uskaltaako lehtijuttuun luottaa? Miten toimittajat tarkistavat tietonsa? Millaisia asioita mediaan ei voi kirjoittaa?

Savon Sanomat etsii kumppanikseen omalta levikkialueeltaan medialuokkia peruskouluista. Luokkien kanssa tutustutaan median maailmaan, uutisiin ja ajankohtaisiin ilmiöihin. Perehdytyksen jälkeen luokista muodostetaan lasten uutisten tekijäryhmiä, jotka tuottavat lehteen ja nettiin tekstiä, kuvia ja videoita sellaisista aiheista, jotka lapsia ja nuoria kiinnostavat ja puhuttavat.

Luokkien tukena mediailmiöihin ovat sukeltamassa Pohjois-Savon sanomalehti opetuksessa -työryhmän toiminnanohjaaja, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja toimittaja Tomi T. Turunen sekä ryhmän puheenjohtaja, Savon Sanomien teematuottaja Kristiina Poutiainen.

Tekniikan kehitys on tuonut median kaikkialle. Nykyisin lapset törmäävät jo hyvin varhain tarkoituksella tai tahtomattaan mediasisältöihin, joiden ymmärtäminen vaatii monipuolisia taitoja. Entistä nuorempien lasten on kyettävä arvioimaan kriittisesti, mihin tai kehen voi luottaa ja millaista materiaaleja esimerkiksi verkossa voi jakaa. Lisäksi tietoja haettaessa on pystyttävä valikoimaan valtavasta tietotulvasta luotettavia sisältöjä ja muistettava myös kertoa, mistä saadut tiedot ovat peräisin.

Tiedonvälitys on kysymyksiä ja vastauksia kysymyksiin. Kasvavassa ja kansainvälistyvässä maailmassa lukutaito, ja medialukutaito isona osana sitä, on korostetun arvokas. Utelias ja oikealla tavalla epäilevästi asioihin suhteutuva ihminen oppii toistuvasti uutta eikä ole helposti muiden huijattavissa.

Oletko joskus miettinyt, miksi Donald Trump puhuu jatkuvasti valeuutisista, vaikka valehtelee itsekin kuin Pinokkio tai miksi Venäjällä on paikkansa pitämättömiä “uutisia” urakoivia trollitehtaita? Tai oletko kenties pohdiskellut, kuinka paljon Instagram-kuvia on käsitelty, mistä suosikkitubettajasi poimii omat tietonsa tai mihin joku omalla TikTok-videollaan pyrkii?

Media on merkittävä mielipiteiden muokkaaja, siksi niin suurvaltojen johtajat kuin somejulkkiksetkin pyrkivät luomaan itsestään tietynlaisen juuri heitä ja heidän omia pyrkimyksiään suosivan julkisuuskuvan.

Älä tyydy yksipuolisiin kuviin. Hae luokkasi kanssa kumppaniksemme. Opetellaan yhdessä näkemään kokonaisuuksia.