Syyttäjä vaatii Kuopion bussiturman linja-auton kuljettajalle ehdotonta vankeutta

Tilausliikenteen linja-auto ajoi moottoritien liittymää liian kovaa ja suistui Kuopion Kolmisopessa risteyksen läpi sillankaiteen läpi junaradalle. Marko Happo

Asta Tenhunen

Syyttäjä vaatii ylitorniolaiselle 69-vuotiaalle miehelle ehdotonta vankeusrangaistusta Kuopion bussiturmasta.

Syyttäjä vaatii miehelle 2–2,5 vuoden vankeustuomiota neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta, 13 törkeästä vammantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Mies ajoi tilauslinja-autoa elokuussa 2018 kyydissään pohjoisruotsalainen karaokekerho. Reissussa oli mukana 21 karaokekerholaista, jotka pääosin olivat eläkeikäisiä ruotsinsuomalaisia.

Linja-auto oli edennyt Ruotsin Kalixista Kuopioon asti, kun kuljettaja ajoi liian kovaa tilannenopeutta Kuopion eteläisen moottoritien liittymään. Auto kaartoi moottoritien ja Kolmisopentien risteyksen läpi, törmäsi henkilöautoihin ja suistui Kolmisopentien kaide mukanaan Savon radan raiteille.

Bussi vaurioitui pahoin ja sen kyydissä olleet karaokekerholaiset saivat vakavia vammoja. Kolme naista ja yksi mies menehtyivät vammoihinsa.

Kuopion bussiturmassa loukkaantuneet: Oikeudenkäynti on raskas paikka, mutta pian se on jo takana

Syyttäjän mukaan linja-auton kuljettaja aiheutti kolarin törkeällä huolimattomuudellaan laiminlyömällä sen, että olisi huolehtinut olevansa ajokunnossa pitkällä, noin 450 kilometrin ajomatkalla huomioiden sairaudet, joista kuljettaja itse oli tietoinen.

Kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, mutta lääkärit olivat silti antaneet hänen pitää ammattiajolupansa.

Pohjois-Savon käräjäoikeus käsittelee bussiturman syytteitä. Oikeudessa on käytössä turvavälit, suojamaskit ja visiirit. Oikeuden kokoonpanoon kuuluivat käräjätuomarit Anne Karhu, Petri Sahi ja Hanna-Kaisa Meriläinen. Paula Pohjamo

Syyttäjän mukaan linja-auton kuljettaja laiminlöi velvollisuuden hiljentää ajoissa liikennevaloristeykseen. Hän ajoi noin 40-50 kilometrin tuntinopeudella risteyksen läpi ja menetti samalla autonsa hallinnan niin, että bussi putosi sillalta junaradan kuiluun.

Erikoissyyttäjä Heikki Ylisirniön mukaan turman syy oli se, ettei bussilla jarrutettu risteykseen. Tähän syynä oli Ylisirniön mukaan vain ja ainoastaan kuljettaja, ei esimerkiksi mikään tekninen vika tai ulkopuolinen syy.

- Kun piti painaa jarrua, on painettu vahingossa kaasua. Ja sitä on painettu pohjaan asti. Kuljettaja on erehdyksen huomannut ja ottanut jalan kaasulta, mutta jostain syystä hän ei ole jarrua enää löytänyt, Ylisirniö kuvaili oikeudessa tulkintaansa bussin ajopiirturin jäljistä..

Syyttäjän mukaan myös auton tekninen tutkinta sekä liikenneonnettomuusasiantuntijoiden lausunnot tukevat samaa käsitystä tapahtumista.

Rikos myönnetty, mutta kiistaa teon törkeydestä

Syytetty bussinkuljettaja kiistää törkeät rikokset, mutta hänen puolustuksensa myönsi miehen syyllistyneen perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen sekä perusmuotoisiin, mutta ei törkeisiin kuoleman- ja vammantuottamuksiin.

Linja-auton kuljettajan mukaan moottoritien liittymä oli liian lyhyt ja aurinko häikäisi häntä. Kuljettajan mukaan myös moottoritien liittymää reunustanut puusto esti häntä havaitsemasta risteyksen muotoa ajoissa.

Miehen puolustus moitti myös bussimatkalaisia siitä, etteivät kaikki heistä olleet käyttäneet turvavöitä.

Bussinkuljettaja ilmoitti oikeudenkäynnissä lisäksi, ettei hänen ajoterveyteensä liittyviä lääketieteellisiä asioita saa käsitellä oikeudessa julkisesti, joten oikeus käsitteli ne suljetuin ovin. Toistaiseksi julki ei siis tule, mikä sairaus miehen ajokykyä heikensi ja mistä huolimatta hän oli jatkanut ammattiautoilua.

Analyysi: Kuolonkolarit ovat monen sattuman summia, joissa yksikin liikennemerkki voisi joskus pelastaa paljon

Oikeudenkäynti asiassa alkoi Pohjois-Savon käräjäoikeudessa Kuopiossa maanantaina. Osa oikeudenkäyntiin osallistuvista henkilöistä on Kuopiossa, osa videoyhteydellä Kemin oikeustalolla. Yksittäisiä asianomistajia tai heidän avustajiaan kuullaan oikeudenkäynnin aikana videoyhteyksin myös Rovaniemeltä ja Helsingistä.

Oikeudenkäynti kestää kuusi päivää tällä ja ensi viikolla.

Oikeudenkäynnissä käsitellään syyttäjän ajamat syytteet ja vastaukset niihin.

Sen sijaan loukkaantuneiden vahingonkorvausasiat käsitellään erikseen toisessa oikeudenkäynnissä eli ne on erotettu rikosoikeudenkäynnistä. Tähän mennessä linja-auton liikennevakuutuksesta on maksettu bussikolarin vahinkoja jo noin 680 000 euron arvosta.

Näin tapahtumat etenivät Kuopion bussiturman päivänä – Kuljettajan muisti loppui Kallansilloilla

Kuopion bussiturman kuljettaja kertoi ajaneensa kyyneleet silmissä – närkästyi, kun autosta ei löytynyt jarruvikaa

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut