Janne Niirasen kolumni: Iisalmen saamasta tunnustuksesta kului 23 vuotta, kun Kuopiossa vasta herättiin samalle asialle

Janne Niiranen

Janne Niiranen

Vuosituhannen vaihteen molemmin puolin toiminut tv-kanava MoonTV vieraili muistini mukaan Oulussa ja kysyi kaupunkilaisilta syytä siihen, miksi monilla oululaisilla on niin sanotusti hyvä perberi.

Katsauksessa kiinnitettiin huomiota siihen, miten iso joukko oululaisista liikkuu polkupyörällä ja näin hyvin muodostuneille takamuksille saatiin selitys.

Tästä on tietysti niin kauan aikaa, että muistikuvani on hatara ja ehkä kaupunki täysin väärä.

Joka tapauksessa Oulu on tunnettu pitkään pyöräily-ystävällisenä kaupunkina.

Tämän viikon keskiviikkona asia huomioitiin jälleen, kun Oulu valittiin vuoden 2020 pyöräilykunnaksi.

Oululaiset ovat ihania ihmisiä, vaikka lausunnossa ei olisi totta kuin puolet.

Valinta oli Oululle jo toinen, sillä se sai myös historian ensimmäisen tunnustuksen vuonna 1991, kun kaupunkia kiiteltiin suunnitelmallisesta kevyen liikenteen verkoston kehittämisestä 1960-luvulta lähtien.

Nyt kaupunkia kehutaan esimerkiksi talvikunnossapidon jatkuvasta kehittämisestä ja päättäjien suhtautumisesta pyöräilyn edistämiseen.

Kaupungin liikenneinsinöörin lausunto kertoo paljon:

– Pyöräily nähdään Oulussa osana kaupungin imagoa ja yhtenä merkittävänä vetovoimatekijänä, johon niin kuntalaiset, viranhaltijat kuin poliittiset päättäjätkin suhtautuvat positiivisesti. Pyöräily on oululaisten yhteinen asia ja ylpeyden aihe, ehkä jopa yhdistävä tekijä.

Oululaiset ovat ihania ihmisiä, vaikka lausunnossa ei olisi totta kuin puolet.

Ei Kuopiokaan ole surkea pyöräilykaupunki, vaan päinvastoin moni asia on mennyt parempaan suuntaan.

Esimerkiksi väyliä on parannettu ja pyöräparkkeja rakennettu. Vilkku-fillareihin on ihastuttu Etelä-Suomea myöten. Kuopiossa vieraillut ystävä Helsingistä julisti ne Suomen parhaiksi kaupunkipyöriksi.

Mutta silti: On paikkoja, joissa pyöräreitin asfaltti on perunapeltoa, reitti muuttuu yllättäen toiselle puolelle tietä ja opasteet vähintään kehnot. Pyöräilijöiden kaipaamia runkolukituspaikkoja on rakennettu, mutta osa niistä on kamalia.

Talvikunnossapito on ajoittain kävelijänkin näkökulmasta luokatonta.

Kuopion myöhäisestä heräämisestä pyöräilyn edistämiseen kertoo se, että kaupunki liittyi Pyöräilykuntien verkostoon vasta vuonna 2018.

Silloin tuli 23 vuotta siitä, kun Iisalmi sai Vuoden pyöräilykunta -tunnustuksen yhdessä Helsingin kanssa.

Kirjoittaja on verkkotoimittaja.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut