Parasta palvelua: Savo-Karjalan Liha äänestettiin Kuopion Parasta palvelua -kilpailun voittajaksi – Yrityksen valttina on vahva kotimaisuusaste ja asiakaspalvelu

Savo-Karjalan Liha voitti Kuopion Parasta palvelua kilpailun tänä vuonna. Kuvassa myymälävastaavat Jemina Kaipainen (vas.) ja Paula Lehtolainen. Tuire Punkki
Aku-Pekka Mölsä

Aku-Pekka Mölsä

Kuopion parasta palvelua saa vuonna 2020 Savo-Karjalan Lihalta. Yritys voitti Kuopion alueen kauppakamarin Parasta palvelua -kilpailun yleisöäänestyksen.

Yleisöäänestyksen lisäksi Savo-Karjalan Liha menestyi Savonian yTiimin tekemässä Mystery Shopping -osuudessa.

Kiitosta yritys sai ystävällisestä, ymmärtäväisestä ja asiantuntevasta palvelusta. Myyjillä oli hyvä tuotetietous ja tuotteita osattiin suositella asiakkaille.

Savo-Karjalan Lihan tuotevalikoima on laaja. Kuvassa myymälävastaavat Jemina Kaipainen (edessä) ja Paula Lehtolainen. Tuire Punkki

Savo-Karjalan Liha on vuonna 1999 perustettu kuopiolainen perheyritys. Yritys myy lihatuotteita suoraan kuluttajille Kauppahallin ja Pitkälahden ABC:n myymälöissä. Lisäksi tuotteita menee ravintoloihin ja kauppoihin suoraan kuluttajien ostettavaksi.

Yrityksen tuotevalikoima on laaja: siihen kuuluu naudan- broilerin, porsaan, karitsan ja hevosenlihan lisäksi siipikarjaa, yhteensä yli 300 tuorelihatuotetta.

Lihakaupassa kuluttajat tiedostavat ja arvostavat, että liha on kotimaista.

Jemina Kaipainen

Liha tulee yli 500 suomalaiselta tuottajalta. Joukossa on sekä pieniä että suuria tuottajia. Kotimaisuus onkin yrityksen tärkeistä arvoista.

– Lihakaupassa kuluttajat tiedostavat ja arvostavat, että liha on kotimaista. Ravintolapuolella käytetään myös ulkomaalaista lihaa, mutta meidän asiakkaanamme on myös heitä, jotka arvostavat kotimaista lihaa, myymäläpäällikkö Jemina Kaipainen kertoo.

Toki yritys saa välillä pyyntöjä myös ulkomaalaisilta tuottajilta, mutta niihin tarjouksiin yritys on sanonut ei.

Suomalaisten lihankulutus on pysynyt viime vuodet lähes vakiona.

Lihatiedotus.fi -sivuston mukaan suomalainen kuluttaa vuodessa keskimäärin noin 80 kiloa lihaa.

Lihankulutusluvut ilmoitetaan kaikissa maissa luullisena lihana. Kypsänä luuttomana lihana laskettuna syödyn lihan määrä on noin puolet luullisen lihan määrästä.

Myös lihan kulutuksen ja ilmastonmuutoksen välisestä yhteydestä aika ajoin keskustellaan julkisuudessa.

– Savo-Karjalan Lihalle kotimainen maatalous on tärkeää. Ajattelemme, että kotimainen ruoka ja etenkin lähellä tuotettuna on tärkeintä. Yksi kärkituotteistamme on ylämaan karjan liha. Ylämaan karja laiduntaa kesät talvet ulkona vapaana metsäisillä laitumilla. Se syö paljon luonnonruokaa ja tekee samalla maisemanhoidollista työtä. Ylämaan karja on eettinen valinta. Kuluttajat ovat löytäneet sen todella hyvin.

Korona on kurittanut myös Savo-Karjalan lihaa etenkin ravintolamyynnin puolella. Yritys on selvinnyt lihakauppojen ja vähittäiskauppamyynnin avulla.

–Lisäksi olemme panostaneet kuluttajapakkauksiin, joita menee kauppoihin. Avasimme huhtikuussa oman makkaratehtaan Kuopioon. Saimme uutuustuotteita vähittäiskauppoihin ja sitä kautta uusia asiakkaita.

Verkkokauppaa yrityksellä ei vielä ole. Tosin joulukinkkuja on voinut varata netin kautta. Joulu onkin yrityksen yksi sesongeista.

– Kuluttajapuolella kinkut varataan viime hetkellä. Varaaminen alkaa kiihtyä ensi viikolla. Vielä ehtii kinkun hankkia.

Yrityksen kaikki kinkut ovat tuorekinkkuja.

– Meiltä ei saa pakastekinkkuja.

Yrityksen lihavalikoima on jo nyt niin laaja, että varsinaisia uutuustuotteita ei joka kuukausi tule myyntiin. Pian palvelutiskiltä voi kuitenkin saada Mangalitza eli villapossua.

Kaipainen seuraa tarkasti myös kansainvälisiä suuntauksia. Esimerkiksi porsaan ribsit eli kylkipalat ovat löytäneet tiensä suomalaiseen ruokapöytään. Viimeisin hitti oli kesällä naudan brisket.

– Jenkeistä tulee kyllä paljon ideoita.

Yleisökommenteissa lihakauppaa kiiteltiin muun muassa laadukkaista lähituotteista ja hyvästä valikoimasta.

Savo-Karjalan Liha palkittiin Parasta palvelua -voiton lisäksi Kuopion kaupungin palvelupalkinnolla.

Kunniamaininnan saivat yleisöäänestyksessä menestyneet kuopiolainen BikeTaxi, kissakahvila Tiramisu ja Kaffeteria Mummola sekä Gaffer-Cafe Varkaudesta.

Kuopion Parasta palvelua -kilpailun järjestivät Kuopion alueen kauppakamarin palveluvaliokunta, Savon Sanomat, Kuopion kaupunki sekä Savonia-ammattikorkeakoulu.

Kilpailu järjestettiin seitsemättä kertaa. Ehdolla oli laaja-alaisesti 90 palveluyritystä. Ääniä annettiin noin 4 500 kappaletta.

Kilpailun voittajat julkistettiin torstaina 3. joulukuuta Kuopion kauppakamarin Elinkeinoelämän foorumin päätteeksi.

Parasta palvelua

Savo-Karjalan Liha Oy

Perustettu vuonna 1999

Työllistää noin 40 henkeä.

Yrityksen liikevaihto oli noin 6 miljoonaa euroa vuonna 2019. Liikevaihto laski edellisvuodesta 2,7 prosenttia. Liiketoiminnan voitto oli 180 163 euroa ja liikevoittoprosentti oli 3 prosenttia. Yhtiön omavaraisuusaste oli 25 prosenttia (Asiakastieto).

Tämä vuoden liikevaihtoennuste on noin 5,5 miljoonaa euroa ja tulos

putoaa vaatimattomaksi.

Liikevaihdosta noin 30 prosenttia tulee kuluttajamyynnistä.

Teuraskarjan yritys hankkii ensisijaisesti Savo–Karjalan alueelta ja Kainuusta.

Lihanleikkaamo sijaitsee Kuopiossa Pioneerinkadulla. Yritys hakee eläimet tiloilta omilla eläinkuljetusautoilla. Pioneerinkadun leikkaamolla toimii myös tukkumyynti, joka toimittaa lihaa ravintoloille, pitopalveluille ja kaupoille.

Kommentoi

Mainos: K-Citymarket Päiväranta ja K-Citymarket Kolmisoppi

Anna ajallesi arvoa - kaikki ostokset yhdellä kertaa Kuopion K-Citymarketeista. Kaupungin laajimmat valikoimat valitaan huolella ja ammattitaidolla

| Päivitetty

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut