Esko täytti 80 vuotta, meni salille ja latoi tankoon hurjat kyykkyraudat - Näin siinä kävi

80-vuotissyntymäpäiviään tällä viikolla viettänyt Esko Palviainen on rautaisessa kunnossa. Arto Myöhänen
Aku-Pekka Mölsä

Aku-Pekka Mölsä

Iisalmelaisella Esko Palviaisella ei ikä paina, eikä näköjään raudatkaan. Torstaina Palviainen istumakyykkäsi 215 kiloa 80-vuotisjuhlapäivänsä kunniaksi. Ei täysin syväkyykkyyn vaan niin sanottuun boxikyykkyyn. Video löytyy jutun lopusta.

– Talvella kaveriporukan kanssa tuumattiin, että 80-vuotispäivänä pitää mennä kaksisataa kiloa. Sen tiimoilta sen verran leikittiin kuntosalilla, Palviainen kertoo.

Palviaisella on vankka urheilutausta, sillä nuorempana hän harrasti muun muassa seiväshyppyä. Terässeipäällä hän on hypännyt päälle neljä metriä. Miesten keihästä hän on parhaimmillaan nakannut päälle 70 metriä.

Vuonna 2004 Palviainen innostui veteraaniurheilusta todenteolla. Menestystäkin on kertynyt. Palviaisella on muun muassa kolme veteraanien maailmanmestaruutta sekä painonheitossa että moukarinheitossa.

Seuraava tavoite hänellä on rikkoa 80-vuotiaiden maailman ennätykset. Moukarinheitossa 80-vuotiaiden maailmanennätys on 50,69 metriä ja painonheitossa 19,91 metriä. Siihen on mahdollisuus ensi vuonna Tampereella järjestettävissä veteraanien MM-kisoissa.

Ennen sitä hän aikoo rikkoa ikäluokkansa Suomen ennätyksen, joka moukarissa on 40,84 ja painonheitossa 16,94 metriä. Veteraanien SM-kisat järjestetään kuukauden päästä Mikkelissä.

Viimeiset neljä vuotta Palviainen on keskittynyt vain harjoitteluun. Hän ei ole kilpaillut muutamaan vuoteen. Syitä ovat jalkavammat ja motivaation heikentyminen.

Nyt hän kuitenkin harjoittelee päivittäin tulevia kisoja varten. Viikko-ohjemaan kuuluun muassa kuntosalilla hikoilua ja lenkkeilyä. Voimaharjoittelussa pääpaino on jalkojen ja keskivartalon kehittämisessä.

Palviaisella on oikeassa polvessa nivelrikko, mikä vaivaa kiertoliikkeessä, kuten moukarinheitossa.

Siksi hän pyörähtää moukarihäkissä kolmen kierroksen sijaan kahdesti. Boxikyykyn hän pystyy tekemään suoralla liikkeellä lähes kivuttomasti.

– Tuontyyppisellä harjoittelulla vahvistan lihaksistoa polven ympärillä.

Muutenkin Palviainen suosittelee ikäihmisille voimaharjoittelua.

– Liikuntakyvyn kannalta lihaskunnon ylläpitäminen on tärkein asia. Jokainen tekee tasollaan. Kaikkien ei kannata eikä tarvitse hullutella raskailla painoilla, Palviainen summaa.

Näin nousee 215 kiloa boxikyykystä

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut