Pyöräily: Sähköavusteinen maastopyörä vie varmasti perille – Pyöräilijän kannattaa miettiä omaa käyttötarvettaan ennen ostopäätöstä

Miika Latvala kannustaa kokeilemaan maastopyöräilyä aluksi helpoilla reiteillä. Jasmin Majander

Timo Pasanen

Polkupyöräilyssä on menty sähköavusteisen pyörän kehityksessä huimasti eteenpäin. Maantieajossa sähköavusteinen pyörä on tuttu kapine, mutta nyt vietti vie maastoon. Maastopyöräily on hauskaa ja mielekästä liikuntaa, sillä metsät ja polut ovat pääsääntöisesti kaikkien käytössä lukuunottamatta poikkeuksia tietyillä suojelluilla alueilla. Ajaja voi valita omat reittinsä melko vaikeakulkuisestakin maastosta.

Jousitettu, sähköavusteinen maastopyörä on todella monipuolinen väline, jolla ajoreitistö laajenee huomattavasti. Maastopyörällä voi ajella poluilla, mennä rauhallista lenkkiä hiekkateillä tai vaikkapa menoväline työmatkoille.

Etuina sähköpyörässä verrattuna akustiseen pyörään on pidemmät lenkit, ja lisäksi sähköpyörällä maastossa saa pidettyä kovempaa vauhtia yllä, mikä tuo mielekkyyttä ajamiseen.

Maastopyöräilyn E-Bike-luokan Suomen mestari Miika Latvala osaa avata hieman lajia. MTB-Enduron SM-sarja keräsi noin 350 kuskia kisoihin. Maastopyöräenduro on vauhdikas laji, jossa tarvitsee maastopyöräilijän ajotaitoa ja fyysistä tekemistä vaihtelevan teknisillä reiteillä.

– Ajetaan aikaa erikoiskokeilla, joihin kilpailijat lähtevät yksitellen. Suoritusajoista tulee kilpailijan lopputulos, ja siirtymätaipaleista ei oteta aikaa. Radat ovat kyllä rankkoja, mutta mahtavia ajaa. Ei välttämättä tarvitse aloittaa lajia suoraan SM-sarjasta. Löytyy myös matalamman kynnyksen kilpailuita, kuten esimerkiksi funduro cup. Nämä kilpailut eivät ole fyysisesti yhtä rankkoja ja pätkät ovat helpompia, Latvala kertoo.

E-Biken kisapolkupyörän runko on hiilikuitua tai alumiinia ja kuin tavallinen maastopyörä johon on lisätty sähkömoottori ja akku.

Vuokrapyörällä pääsee kokeilemaan.

Miika Latvala

– Sähkömoottori avustaa 25 km/h saakka, jonka jälkeen polkeminen tapahtuu pelkin lihasvoimin. Sähkömaastureita löytyy useassa eri rengaskoossa, jokaiselle mieleinen, Latvala sanoo.

Maksimi sallittu teho sähkömoottorissa on 250W. Eri valmistajien moottorin vääntö vaihtelee 70Nm-100Nm välillä.

– Akut ovat eri kokoisia ja niiden kesto vaihtelee. Itselläni on 625Wh akku, joka kestää haastavilla poluilla hyvin. Matkaa voin tehdä 30-50 kilometrin verran, riippuen avustustasosta mitä käyttää. Erilaiset avustustasot, eco, tour, mtb ja turbo tuovat ajamiseen sitä kaivattua vaikeutta.

Sähköavusteisen maastopyörän hinta alkaa noin tuhannesta eurosta ylöspäin, ja kalleimmat maksavat jopa 15 000 euroa.

– Tähän nykyiseen lajiin mitä itse ajan eli E-bike SM, pyörä minkä sinne tarvitsee, niin hinta alkaa 4 000 eurosta. Aina kun komponentit pyörässä on laadukkaampia, niin hinta luonnollisesti kasvaa. Esimerkiksi hiilikuiturunko on kalliimpi kuin alumiinirunko.

Erilaiset avustustasot, eco, tour, mtb ja turbo tuovat ajamiseen sitä kaivattua vaikeutta.

Latvala sanoo, että moottoreita/akkuja löytyy monelta eri valmistajalta, ja rungon valmistajat valitsevat niistä aina pyöräänsä sopivimman merkin. Esimerkkinä (Bosch, Shimano, Yamaha).

Sähköpyöriä vuokrataan suhteellisen hyvin.

– Varsinkin Lapissa ja niiden hiihtokeskuksissa on hyvin vuokrapyöriä. Etelä-Suomesta löytyy muutamia vuokrauspaikkoja, mutta niitä saisi mielestäni olla enemmän. Moni pyöräliike antaa testipyöriä koeajoon. Silloin pääsee kokeilemaan lajia ja voi jopa innostua ostamaan. Näin itse tein. Testasin eri pyöriä ja valitsin sitten sopivimman, Latvala kertoo.

Pyöräilijän kannattaa miettiä omaa käyttötarvettaan. Tarjolla on yhä kevyempiä pyöriä ja voimakkaat moottorit yhdistettynä moderneihin komponentteihin.

Jousitusteknologia menee eteenpäin, mutta tekniikka ei tee klassisesta maastopyörästä mopoa. Sen sijaan ne luovat pyörän, joka sallii jokaisen hiukan nostaa suoritustensa rimaa maastoajossa ja päästä pidemmälle kuin koskaan aiemmin.

Harrastajat sanovat, että sähköpyörässä kannattaa kiinnittää huomiota akun tehoon. Akku onkin usein sähköpyörän kallein osa, joten siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota pyörämallia valitessa. Hyvässä akussa on riittävän suuri kapasiteetti, jolloin toimintasäde on pitkä.

Säännöllinen huolto pidentää pyörän käyttöikää. Arkikäytössä tärkeimmiksi asioiksi nousevat helppous, luotettavuus, riittävän suurikapasiteettinen akku ja hintataso.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut