Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Suuri junaryöstö Loviisan radalla – Steve ’n’ Seagullsin musiikkivideon kuvauksissa upottiin lännentunnelmaan. Ukko-Pekka höyryveturi puksutti Loviisan ja Lahden väliä

Steve ’n’ Seagullsin musiikkivideon kuvauksissa upottiin lännentunnelmaan. Ukko-Pekka höyryveturi puksutti Loviisan ja Lahden väliä.

Musiikki

Höyryveturi Ukko-Pekka puhkui komeat valkeat höyrypilvet Loviisan radalle asetetun esteen takana viime lauantaina.

Kasvot karjapaimenen huiveilla peittänyt aseistunut rosvojoukko säntäsi kohti veturia lumi pöllyten ja saappaat lipsuen.

Kohtaus voisi olla westernistä, mutta tällä erää naamioiden takaa löytyivät Steve ’n’ Seagulls -yhtyeen muusikot.

– Olemme tekemässä musiikkivideota. Nyt kuvataan suurta junaryöstöä, yhtyeen laulaja-kitaristi Tomi ”Remmel” Tajakka kertoi radan varressa.

Junan kyytiin bändi oli hypännyt Kouvolassa.

Lännentunnelma kohtaa Balkan-diskon.

– Tuossa matkalla sanoinkin jollekin, että mieluummin minä Iisalmi – Helsinki-välillä viettäisin tunnin pitempään, jos matkanteko olisi tällaista. Kyllä tässä puitteet ovat kohdallaan, Tajakka kehui höyryveturikyytiä.

Se oli hänelle uusi kokemus.

Rataosuudella viime lauantaina ja sunnuntaina kuvattu lännentarina saa musiikikseen ajattoman kasarihevihelmen, jonka musiikillinen anti kantaa edelleenkin – ainakin aikalaisten silmissä.

– Se on klassinen viimeinen hidas, mutta nyt kappale on saanut vähän erilaisen käsittelyn, Tajakka paljasti.

Hän sanoi, että musiikkivideolla lännentunnelma kohtaa Balkan-diskon. Uudelleen versioitu lainakappale julkistetaan myöhemmin.

Steve ’n’ Seagulls tuli suureen tietoisuuteen musiikkipalvelu YouTuben välityksellä vuonna 2014.

Yhtye teki 1980-luvun hard rock- ja heavy metal -yhtyeidenklassikkobiiseistä onnistuneita bluegrass-sovituksia.

Käsittelyyn ovat päässeet esimerkiksi AC/DC, Iron Maiden, Black Sabbath ja Metallica.

Kappaleet tarjoillaan kuuntelijan korviin banjolla, balalaikalla, haitarilla, kontrabassolla ja erilaisilla rytmisoittimilla. Kolmella viimeisimmällä levyllä on ollut myös bändin omaa tuotantoa. Viimeisimmällä levyllä puolet omia ja puolet lainabiisejä.

Onko musiikki bluegrassia heavytwistillä vai päinvastoin?

– Se on vähän molempia. Vaikea sanoa kumpaako siinä on enemmän. Se bluegrassin maku tulee soitinnuksesta, mutta meidän soittomme on kuitenkin aika aggressiivista. Ehkä tämä kuitenkin on bluegrassia hevitwistillä, Tajakka pohti.

Hän käytti musiikista myös termiä newgrass, jossa perinteistä bluegrassia tuunataan ja uudistetaan eri tavoin.

Keikkailussa on koronaepidemian keskellä ollut pakollista taukoa ja kiertueita on jouduttu siirtämään.

– Viime vuonna meillä oli pisin tauko kuusi kuukautta, Tajakka sanoi.

Kattoon ei kuitenkaan ole jääty syljeskelemään. Hukka-aika hyödynnettiin Seagulls’ Nest-sarjan kuvauksiin. Sarjassa bändin puumajassa vierailee tunnettuja muusikoita juttelemassa ja soittamassa.

Nyt yhtye tekee samaa eli hyödyntää koronatauon aiheuttamaa luppoaikaa tehokkaasti.

– Nyt kun tartuntojen lukumäärä nousi, niin on hyvää aikaa tehdä taas musiikkivideota, Tajakka sanoi.

Tuottaja-ohjaaja Jukka Vidgrén Mutant Koala Pictures -yhtiöstä kertoi, että ajatus junasta ja lännenmiehistä tuli yhtyeeltä.

– Innostuin tästä paljon. Olen kova länkkärifani ja olen niitä katsellut pienestä pitäen. Tämä oli mitä hienoin mahdollisuus päästä tekemään länkkäriä, kun on junat ja kaikki.

Höyryjuna löytyi Kouvolasta ja samassa yhteydessä selvisi, että Loviisan rata soveltuisi musiikkivideon kuvauksiin.

Erityisen mainio rataosuus on sen vuoksi, että se on sähköistämätön.

– Tässä ei ole puomeja ja sähkölinjoja radan päällä.

Vidgrén sanoi, että niiden poistaminen jälkikäsittelyssä olisi ollut liian suuri urakka ja sähkölankojen näkyminen olisi rikkonut kuvauksissa tavoiteltua tunnelmaa.

Radan eduksi laskettiin myös se, että liikennettä ei ole viikonloppuisin lainkaan.

Näin ollen höyryveturin pystyi pysäyttämään rataosuudella paikallaan tapahtuvien kuvauksien ajaksi.

– Julkaisuvalmiina musiikkivideo on maaliskuun alkupuolella, Vidgrén arvioi.

Lauantaina tuotannossa oli mukana 30 henkilöä höyryjunan henkilöstö mukaan lukien ja sunnuntaina 40 henkilöä.

Mukaan haettiin avustajia Loviisan seudulta. Vidgrén laski, että heitä oli ilmoittautunut mukaan Loviisasta yhteensä neljä, joten paikallistakin väriä tulevassa videossa saatetaan nähdä.