Kaikille tutun sävelmän taustalta löytyy kuopiolainen yritys

Pandemian aikana kotonaolo lisääntyi ja jäätelöauto löysi uusia asiakkaita. Etätyöt päättyivät, mutta tyytyväiset asiakkaat jäivät.

Paikalla on jo muutama ihminen odottamassa, kun jäätelöauto kaartaa Kuopion keskustassa kerrostalon parkkipaikalle. Sampo Jaakkola ja Emma Reinikainen olivat palaamassa juoksulenkiltä, kun kuulivat jäätelöauton tunnussävelmän. Jäätelöautolle kiirehtiminen oli hyvä syy loppukiriin. Melodia on tuttu Jaakkolan lapsuudesta, jolloin jäätelöauto oli hänelle iso juttu. Jäätelöveneitä hän muistaa olleen valikoimassa jo silloin.

– Käyn jäätelöautolla ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen, kertoo Jaakkola.

Jaakkola ja Reinikainen saavat Geisha-tuuttinsa ja me jatkamme matkaa. Seuraavaksi käännytään kapealle tielle, joka vie kierrostalon pihaan. Tunnussävelmä pärähtää soimaan. Ympäri Suomea kiertää säännöllisesti 57 jäätelöautoa, joten sävelmä on varmasti tuttu monelle suomalaiselle. Vuosien aikana sävelmä on hieman muuttunut ja uuden version ovat tehneet Jarno ja Raine Kasper.

Tällä kertaa ratin takana on Niko Hytönen. Hän on ollut töissä yhtiössä jo vuodesta 2017. Hytönen ei myönnä, että tunnussävelmä jäisi päähän soimaan työpäivän jälkeen. Työpäivä kestää noin kahdeksan tuntia, joten uskallan hieman epäillä vastausta.

Kauempaa kuuluu huuto "moi myyjä", ja kolme lasta vilkuttelee meille. He eivät tule ostoksille.

Hytösen mukaan usein jäätelöä tullaan ostamaan vanhempien kanssa. Sen sijaan Petteri Malinen tulee täydentämään jäätelövarastoja. Hän kertoo käyttäneensä jäätelöautoa eri paikoissa asuessaan, ja palvelun helppous viehättää. Matkaan lähtee usein isompi erä jäätelöä, niin kuin tälläkin kertaa. Jäätelön lisäksi Malinen ostaa pienen jätskiauto-leluauton, joka on palannut valikoimaan muutama vuosi sitten.

Monelle lapsuudesta tuttu Jäätelöauto-yritys lopetti toiminnan kannattamattomana vuonna 2013. Jäätelöautot palasivat kuitenkin jo seuraavana vuonna Suomen teille, kun kuopiolainen yhtiö Suomen Jätskiauto Oy perustettiin. Ketjun toiminta perustuu paikalliseen franchising-yrittäjyyteen.

Suomen Jätskiauto Oy:n toimitusjohtaja Veijo Laitisen mukaan kaikki asiat käytiin läpi ja homma aloitettiin puhtaalta pöydältä. Aikaisemmin ympäri vuoden ajanut jäätelöauto kulkee nykyään enää maaliskuusta syyskuun loppuun. Valikoimasta tehtiin monipuolisempi ja tuotteet hankitaan eri tehtailta. Jäätelöiden ja mehujään lisäksi tarjolla on myös paistovalmiita pakasteita.

Toimintaa kehitettiin myös karttapalvelun avulla, jonka kautta asiakas voi seurata, missä jäätelöauto liikkuu ja koska se tulee omalle pysäkille. Oman postinumeron avulla voi myös tarkistaa, mistä löytyy lähin pysäkki.

Hytönen viihtyy työssään tyytyväisten asiakkaiden vuoksi. Hän kokee olevansa osana luomassa jäätelöön liittyviä mukavia hetkiä asiakkaille.

Vaniljakermajäätelö suklaakeksien välissä muodostaa vanilja-sandwichin, joka on ollut näiden vuosien aikana selvästä suosituin jäätelö. Tämän kesän uutuuksista hittituotteeksi Hytönen nimeää päärynäveneet. Hytösen henkilökohtainen suosikki valikoimasta on suklaa- ja hasselpähkinäpaloilla höystetty vaniljajäätelö, jonka toinen puoli on kuorrutettu suklaalla ja toinen puoli kaakaokeksillä.

Välillä joku tuote saattaa loppua kierroksen aikana, mutta seuraavalle kerralle sitä saadaan aina lisää.

Laitinen löytää monta syytä jätskiauton suosiolle. Valikoimassa suurin osa tuotteista on sellaisia, joita ei muualta Suomesta saa. Valikoimassa mennään asiakkaiden toiveet edellä. Laitisen mukaan myös heidän hintansa ovat erittäin kilpailukykyiset.

Yksi syy palvelun suosiolle on se, että tuotteiden kylmäketju on hyvä, kun auto saapuu lähelle kotia. Näin myös tuotteiden laatu ei kärsi.

Laitinen kertoo, että markkinointiin on erityisesti panostettu viimeisen neljän vuoden aikana. Se alkoi todella tuottaa tulosta viimeistään vuonna 2020. Moni oli pandemian vuoksi kotona, ja jäätelöauto löysi paljon uusia asiakkaita. Yhtiön liikevaihto kasvoi 60 prosenttia ja vuonna 2021 vielä tästä seitsemän prosenttia.

Suomen Jätskiauto Oy työllistää sesongin aikana nykyään jo yli 110 työntekijää. Laitinen kertoo, että vaikka ihmiset ovat palanneet etätyöstä takaisin toimistoille, asiakkaat ovat jääneet.

Vuonna 2021 yhtiö myi Laitisen mukaan noin 14-15 miljoonaa annosta jäätelöä. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2020 reilu kolme miljoonaa ja seuraavana vuonna se nousi yli viiteen miljoonaan. Vuonna 2020 yhtiö teki liikevoittoa 131 840 euroa ja seuraavana vuonna 335 000 euroa.

Hytönen tietää jo etukäteen, että seuraavalla pysäkillä saattaa olla hiljaista. Arvaus tai tieto osui oikeaan. Vuosien aikana Kuopion ja sen ympäryskuntien alueet ovat tulleet hänelle tutuiksi. Hytönen saattaa arvata vakioasiakkaiden ostoksetkin jo etukäteen. Kesällä tulee enemmän ihmisiä myös hetken mielijohteesta ostoksille.

Hytösen mukaan keskustassa ostetaan enemmän yksittäisiä pakkauksia kuin maaseudulla. Se on tullut jo muutamalla pysäkillä todistettua, vaikka useammille asiakkaille lähtee mukaan ainakin kaksi pakettia jäätelöä.

Ajamme vahingossa pysäkin ohi, mutta kankean oloinen jätskiauto kääntyy näppärästi takaisin Hytönen ohjauksessa. Yhtäkkiä aurinko menee pilveen ja ilma tuntuu heti kylmemmältä. Sää vaihtuu yhtä nopeasti kuin pysäkit. Yleensä pysähdykselle on mitoitettu aikaa kaksi minuuttia. Välillä pysähdys venyy Hytösen mukaan kuitenkin viiteen minuuttiin. Pysäkkejä on ympäri Suomea noin 60 000.

Juuri kun auto starttaa uudestaan, huomaamme tien vieressä pienen tytön, joka oli selkeästi tulossa ostoksille. Peruutamme takaisin. Äiti tulee pikkuveljen kanssa perässä. Perhe käy jäätelöautolla satunnaisesti, mutta tällä kertaa melodia houkutteli heidät ostoksille. Toffeeveneet ovat heidän vakio-ostoksensa.

Rönössä pysäkillä on vastassa ainoastaan vihreään koivunoksaan ripustettu villalapanen. Onneksi heti seuraavalla pysäkillä autolle kiihdyttää pieni poika potkulaudalla. Sisu Salmella riittää toiveita siitä, mitä valitaan. Perässä saapuva äiti kertoo, että he käyvät jäätelöautolla kesäisin hakemassa etenkin turkinpippurijäätelöä. Tällä kertaa mukaan valikoituu ainakin minttu-sandwichejä.

Ajamme putkeen muutaman pysäkin ilman yhtään asiakasta. Erään talon parvekkeella näkyy liikettä. Joku on tullut ihmettelemään jäätelöautoa. Hiljaisella asuinalueella jäätelöauton tunnusmelodia kuulostaa erityisen huomiota herättävältä. Kukaan ei ole koskaan tullut kritisoimaan ääntä suoraan Hytöselle. Hänen mukaansa palautetta on tullut kuitenkin netin kautta.

Hytönen kertoo, että yleensä illalla on enemmän asiakkaita. Olemme päivällä liikenteessä, ja se ehkä selittää ajoittaisen hiljaisuuden pysäkeillä.

Auton suuntaa takaisin keskustaan päin, ja heti seuraavalla pysäkillä tulee useampia asiakkaita. Jälleen auton kyljessä oleva luukku aukeaa ja kylmää ilmaa tuulahtaa pakastimesta, kun paketti jäätelöä vaihtaa omistajaa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut