Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ruokakasvatukseen kaivattaisiin konkreettisia esimerkkejä monissa kunnissa

Ruokakasvatusta käsitellään vaihtelevasti kuntien varhaiskasvatussuunnitelmissa. Itä-Suomen yliopistossa tehdyn tutkielman mukaan ruokakasvatuksen eri teemoista varhaiskasvatussuunnitelmissa käsiteltiin eniten ruokailuun liittyviä asioita.

Ravitsemustieteen opiskelija Neea Tuominen tarkasteli kandidaatin tutkielmassaan, miten ruokakasvatus on huomioitu yhteensä 40 kunnan varhaiskasvatussuunnitelmissa. Ruokakasvatus tarjoaa kokemuksia ja tietoa kestävistä ja terveellisistä ruokavalinnoista, ruuan ominaisuuksista ja alkuperästä, kehon viesteistä ja kehomyönteisyydestä. Se on myös osa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, arkea ja ruokailutilanteita.

Ruokakasvatukseen liittyviä asioita käsiteltiin vaihtelevasti eri kunnissa. Eniten esillä olivat ruokailuun liittyvät asiat, toiseksi eniten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät näkökulmat. Vähiten käsiteltiin ruoanvalmistukseen ja mediaan liittyviä asioita.

Muut tutkielmassa tarkastellut ruokakasvatuksen teemat olivat keho ja aistit, tunteet, arvot ja asenteet, ruuanvalinta, ruuanvalmistus, luonto, ruokajärjestelmän kestävyys ja eettisyys, yhteiskunta ja talous, kulttuuri, ruuantuotanto ja -jakelu sekä yhteisöllisyys.

Tutkielmassa tarkastelluista kunnista ruokakasvatukseen liittyviä teemoja käsiteltiin eniten Mäntyharjun varhaiskasvatussuunnitelmassa.

Tuomisen mukaan tutkielman tulokset osoittavat, ettei ruokakasvatuksen tärkeyttä osana varhaiskasvatusta ole vielä täysin tunnistettu. Paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma tarjoaa toistaiseksi konkreettista apua käytännön ruokakasvatukseen vain harvoissa kunnissa.

– Varhaiskasvatussuunnitelmien ruokakasvatussisältöä tulisikin tulevaisuudessa kehittää yhteneväisemmäksi. Lisäksi jokaisen kunnan varhaiskasvatussuunnitelmassa pitäisi määritellä ruokakasvatukselle konkreettiset tavoitteet ja toteutustavat, Tuominen pohtii.

Varhaiskasvatuksen yksiköt ja henkilöstö pystyisivät paremmin suunnittelemaan ja toteuttamaan ruokakasvatusta, jos käytössä olisi selkeitä linjauksia ja esimerkkejä.