Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Leasing-sähköauto tulee kannattavaksi pitkiä matkoja liikkuvalle savolaisyrittäjälle – "Laitoin kaikki kulut paperille"

Siilinjärveläinen yrittäjä Jarkko Pitkänen vaihtoi oman dieselkäyttöisen auton kolme vuotta sitten sähköauton ajeluun leasing-sopimuksella. Päätöksen pohjana oli yksinkertainen kannattavuuslaskelma.

– Teen automaatioasennuksia ja ajelen ympäri maakuntia. Kierrokset saattavat olla pisimmillään 400–500 kilometriä päivässä, Pitkänen toteaa.

Aiemmin Pitkäsellä oli omana dieselmaastureita, Toyota Land Cruiser ja Mercedes ML. Ensimmäinen sähköauto oli Hyundain Kona ja nyt käytössä on saman valmistajan Ioniq 5.

– Kun olen yrittäjä, niin laitoin kaikki kulut paperille, minkä verran maksaa vuodessa ajella polttomoottoriautolla ja miten paljon sähköautolla.

Yhtälö oli lopulta varsin helppo. Myös kilometrikorvaus kompensoi sähköauton korkeampaa hankintahintaa.

– Ensimmäisenä kahtena vuotena, kun ajelin Konalla, laskeskelin, että sähkön hinta on 1,5–2 euroa sadalla kilometrillä, kun lataan kotona tai liikkeellä.

Omaksi hankittuna täyssähköauto on vielä polttomoottoriautoa tai hybridiä selvästi kalliimpi, mutta Pitkänen kehottaa tarkastelemaan kuluja kokonaisuudessaan.

– Moni hankkii osamaksulla esimerkiksi pikku perheauton. Jos maksat vaikka 50 euroa enemmän osamaksua, mutta sinulla on paljon pienemmät polttoainekulut, ei se loppujen lopuksi ole paljon kalliimpaa.

Pitkäsen yrityksiä ovat atk/ict-firma Tieto & Kone sekä mainostoimisto Savoprint. Hänelle kertyy ajoa 30 000 – 40 000 kilometriä vuodessa.

– Talvikelillä täydellä akulla voi ajaa 350–400 kilometriä, kesäkelillä noin 450. Yleensä ei tarvitse ladata, jos aamulla on niin sanotusti tankki täynnä.

Latauspisteitä on kuitenkin Pitkäsen mukaan tarjolla käytännössä joka kunnassa. Latausinfra on tällä hetkellä kehittynyt jopa sähköautojen määrän edelle.

– Jopa sellaisilta paikkakunnilta kuin Nurmes, Juuka, Lieksa ja Sotkamo löytyy teholatureita, Pitkänen kehaisee.

Kielteisiä puolia sähköautoista Pitkäsestä ei saa irti oikein kaivamallakaan.

– Pikkuisen enemmän pitää suunnitella ajoja. Jos lähtee esimerkiksi Helsinkiin menemään, kannattaa jossain Hartolassa varata ruokatauko ja ladata akku pikalaturissa täyteen.

Myös sähköauton kovat tehot vaativat hieman opettelua. Liikennevaloista pienikin sähköauto ampaisee vikkelästi.

– Kannattaa olla aluksi vakionopeudensäädin päällä, ettei ajele ylinopeutta.