Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sivistysjohtajat eivät tunnista “armovitosia” savolaiskoulujen ilmiönä

Savon Sanomat kysyi Varkauden, Siilinjärven ja Iisalmen perusopetusten sivistystoimien johtajilta, tunnistetaanko kouluissa niin sanotut “armovitoset”. Ilmiön toi esiin tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen Savon Sanomissa aiemmin.

Yhdestäkään kunnasta ilmiötä ei suoraan myönnetty. Kuopion kaupungin sivistystoimesta ei ehditty vastata Savon Sanomille toivottuna ajankohtana.

– Kyllä tämä kuulostaa vieraalta: en ole kuullut puhuttavan niistä. En kuitenkaan voisi sanoa, etteikö oppilaiden arvosanojen joukossa olisi yhtään armovitosta, Siilinjärven perusopetuksen sivistysjohtaja Antti Jokikokko kertoo.

Iisalmen kaupungin sivistys- ja hyvinvointitoimialan johtaja Kirsi-Tiina Ikonen sanoo, ettei ilmiötä ei pitäisi olla lainkaan olemassa.

– Missään Suomen peruskoulussa ei tällaista armovitosten käytäntöä pitäisi olla. Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti opetuksessa on käytössä kolmiportainen tuki. Kolmas porras eli erityinen tuki otetaan käyttöön, kun oppilas ei muuten selviä opinnoistaan, Ikonen sanoo.

Jos oppilas on erityisen tuen piirissä, yhden tai useamman oppiaineen oppimäärää voidaan yksilöllistää. Silloin oppilas opiskelee omien tavoitteidensa mukaisesti.

– Käytännössä oppilas voi saada silloin hyväksytyn arvosanan 5 heikoimmilla taidoilla kuin yleisen oppimäärän mukaan opiskeleva luokkakaverinsa. Kyseessä ei ole armovitonen, Ikonen tiivistää.

Ikonen haluaisi laajempaa ymmärrystä erilaisia oppijoita kohtaan.

– Toivoisin ymmärrystä kaikenlaisia oppijoita kohtaan. Kaikki eivät opi kaikkea ja tämä täytyy hyväksyä. En näe luokalle jättämistä ratkaisuna oppimisvaikeuksien voittamiseen. Sen sijaan lapsi tarvitsee riittävästi tukea oppiakseen, Ikonen sanoo.

Varkauden kouluissa joidenkin oppilaiden kohdalla luokalta tai oppiaineesta hyväksytyksi tulemisen esteeksi on meinannut joidenkin oppilaiden kohdalla nousta poissaolot.

– Varkaudessa ei ole armovitosia. Oppilaille järjestetään tukea, jos hän ei suoriudu jostakin aineesta oppimisvaikeuksien vuoksi. Jos taas oppilas ei käy koulua, riski siitä, ettei oppilasta voida arvioida hyväksytysti, kasvaa, sanoo Timo Tuunainen, hyvinvointi- ja sivistysjohtaja Varkauden kaupungilta.

Korona on lisännyt lasten poissaoloja sekä hidastanut opinnoissa etenemistä. Tuunaisen mukaan koteihin tiedotetaan hyvissä ajoin, jos oppilas ei meinaa suoriutua jostakin oppiaineesta hyväksytysti ja on vaarassa jäädä luokalleen.

Siilinjärven kouluissa on yhä enemmän oppilaita, jotka tarvitsevat erityistä tukea jossakin tai useammassa oppiaineessa.

– Heitä on noin 10 prosenttia kaikista oppilaista. Niin Siilinjärvellä kuin koko maassa on viime vuosina näiden oppilaiden määrä ollut kasvussa, Antti Jokikokko täsmentää.

Oppilaiden yksilöllistetty opetus saattaa toisinaan vaikeuttaa jatko-opinnoissa pärjäämistä.

– Ammattikouluista on tullut viestiä siitä, että esimerkiksi yksilöllistetyssä matematiikan opinnoissa ollut oppilas ei pärjää ammattikoulun matematiikan opinnoissa. Koulujen keskeyttämisiä on tullut sen takia, Jokikokko kertoo.

Kuopiossa vieraillut tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen haluaa lisää erityisluokkia ja jättää oppilaita luokalle