Energiayhtiö Fortumin puhelinmyynti kummastuttaa varttunutta pariskuntaa.
Länsiväylän sisarlehteen Vantaan Sanomiin yhteyttä ottanut Hilkka Koskinen kertoo, että Fortumin puhelinmyyjä ei myynyt hänen aviomiehelleen sähkösopimusta.
– Syyksi kerrottiin se, että hän on yli 80-vuotias. Minä taas sain tehtyä sähkösopimuksen, koska olen alle 80-vuotias, Koskinen ihmettelee VS:lle.
– Koemme, että tämä on ikärasismia. Kyllä tätä asiaa ovat ystävätkin ihmetelleet, omakotitalossa asuva rouva päivittelee.
Fortumin Suomen kuluttajaliiketoiminnan asiakkuuspäällikkö Tuomas Yrttiaho kertoo, että yhtiöllä on puhelinmyynnissään linjaus, että sähkösopimuksia tarjotaan vain alle 80-vuotiaille.
– Linjaus on tehty, sillä olemme saaneet ikääntyvien läheisiltä palautetta, että sopimusta ei olisi tullut myydä puhelimessa, Yrttiaho perustelee VS:lle.
Muuten sähkösopimusten ottamiselle ei ole Fortumilla yläikärajaa. Jos esimerkiksi 80 vuotta täyttänyt soittaa itse yhtiöön, hän voi solmia sopimuksen.