Ei repiä, vaan rakentaa

Prismaan tulivat mukavat, matalat ostoskärryt. Kiitämme erityisesti ohjaustuntumaa. Aluksi niitä palauteltiin sinne ja tänne, jopa yritettiin survoa isojen kärryjen sekaan. Eräänä päivänä sisääntuloaulaan ilmestyi taulu, jossa luki: "Palauttakaa matalat ostoskärryt tähän, kiitos". Ja katso; ihmiset palauttivat kärryt juuri siihen. Ihmeellistä! Kirjoitetulla tekstillä on edessään loistava tulevaisuus. Nyt samaa voisi yrittää pysäköintialueella.

Kangaskadun sisääntuloväylän varteen olisi asennettava kyltti: "Pysäköikää autonne liikennemerkkien mukaan, kiitos".

Toisen rivin P-merkin lisäkilvessä on esitetty pysäköintiruudut ja niiden yläpuolella ehjä viiva. Samanlainen merkki on kolmannessa rivissä noin puolentoista metrin etäisyydellä, eli pysäköityjen autojen väliin pitäisi jäädä tuon levyinen vapaa kaista.

Sulan maan aikaan tämä näkyi ihan asfalttiin maalattuna. Kaistan jatkeena sisäänkäynnin tuntumassa on suojatie. Tästä voisi päätellä, että autojen väliin on jätetty tila jalankulkijoille. Ainakin jos on valistunut autoilija. Heitä näyttää olevan joukossa harvinaisen vähän. Pikemminkin näyttäisi kilpailtavan siitä, kuka pystyy pysäköimään eniten kävelykaistan päälle. Nythän maalaukset ovat piilossa, mutta näin toimittiin myös ennen lumia.

Jopa tällainen horisontaalisesti rajoittunut henkilö joutuu pujottelemaan autojen välissä ostoskassit ylhäälle nostettuna. Ostoskärryjen kanssa on seikkailtava ajoväylällä.

Olen varmuuden vuoksi miettinyt muutamia ratkaisuja, mikäli tuo aiemmin mainittu ystävällinen kehotus ei toimisi.

Lippusiima olisi edullinen vaihtoehto, mutta se hankaloittaa autosta kävelykaistalle siirtymistä. Betoniporsaat veisivät liikaa tilaa autoilta ja kävelijöiltä. Pysäköintiruudun takaviivalle asennettu piikkimatto olisi tehokas, mutta voisi aiheuttaa pistoksia myös jalankulkijoille.

Teknisempiäkin vaihtoehtoja on onneksi olemassa. Maasta nousevat ajonesto-, eli Hakkarainen-tolpat olisivat kätevät. Ne nousisivat ylös, kun auton pyörä ylittää ruudun takareunan. Tolppien pitäisi nousta niin korkealle, että autot eivät häiritsisi jalankulkijoita. Tämä olisi minusta myös hauskan näköistä. Tolpat palautettaisiin alas info-tiskiltä kuljettajan esittämää henkilötodistusta, tai passia näytettäessä. Ajokorttihan on vain todistus ajo-oikeudesta, joka sekin on moisella kuskilla hieman kyseenalainen.

Toisaalta S-ryhmällä ei ehkä ole intoa investoida kovin kalliisiin ratkaisuihin ongelman vakavuudesta huolimatta. Näin ollen heidän pitäisi hakea oikeus pysäköinninvalvontaan omalla parkkialueellaan. Samalla tulee oikeus kirjoittaa pysäköintivirhemaksuja.

Tällä hetkellä väärin pysäköityjen autojen osuus on havaintojeni mukaan päivittäin 96 %. Melko helposti saataisiin kerättyä mukava pesämuna pysyvää ja kestävän kehityksen mukaista ratkaisua varten uutta asfalttia repimättä.

Rakennettaisiin kolme metriä korkeat punatiiliset muurit kävelykaistan molemmin puolin. Pysäköintiruudun keskikohdalle jätettäisiin kaksi ja puoli metriä korkeat ja ostoskärryä leveämmät aukot. Mikäli autoilijat vielä oppisivat peruuttamaan autonsa pysäköidessään, olisi tavaroiden lastaus todella kätevää ja turvallista.

Rakennetaan muuri, vieläpä toisten maksamana. Jotenkin minusta tuntuu, että tätä ratkaisua on miettinyt joku toinenkin.

Kirjoittaja on Jorma Kovalainen, kärryjen ja "kärryjen" pysäköinninvalvoja evp.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.