Huonolla vitsillä voi olla kauaskantoiset vaikutukset

Kolumni

Työsähköpostin äärelle palaaminen viikonlopun saati loman jälkeen on joskus tuskatuttavaa puuhaa. Ei niinkään vapaiden päättymisen vuoksi vaan siksi, että roskapostia tulee nykypäivänä valtava määrä.

Osa postista on aivan täydellisen turhaa, mutta joskus käy niin, että erilaisten tarjousten perkaaminen ottaa oman aikansa.

Jos esimerkiksi jostain verkkokaupasta tilausta tehdessä on erehtynyt antamaan luvan sähköpostimarkkinointiin, pukkaa erilaisia tarjouksia, salaisia tarjouksia ja ultrasuperhypertarjouksia lähes joka päivä.

Tarjouksen otsikolla on ainakin itselleni aika paljon merkitystä. Jos otsikkorivillä kerrotaan selkeästi, mitä tarjous koskee, avaan luultavammin myös sähköpostiliitteen.

Jos otsikkorivillä on jotain muuta, joutaa posti suoraan roskakoriin.

Erilaiset niin sanotut nigerialaiskirjeet ovatkin jo toinen juttu. Näitäkin joskus putoaa työsähköpostiini jotain ihmeen kautta.

Tällaisen voisin jopa silloin tällöin lukea ihan mielenkiinnosta. Vaikka näiden kirjeiden englanti onkin usein aika kökköä, on sisältö silti riemastuttavaa luettavaa. Etenkin silloin, kun joku haluaa väen vängällä antaa minulle miljoona dollaria ja oman saaren.

Onhan se mukavaa ainakin teoriassa hetken haaveilla, että kirje olisi totisinta totta.

Viime viikolla lehtien palstoilla käsiteltiin mielenkiintoista ”markkinointikikkaa”. Käytän tuon sanan ympärillä heittomerkkejä, koska kyseessä oli oikeasti varsin mielipiteitä jakava kikka.

Nopeet-merkkisiä aurinkolaseja valmistava firma on nimittäin jo jonkin aikaa lähettänyt asiakkailleen aurinkolasitilauksen mukana varsin kyseenalaisia viestejä.

Viime viikolla kerrottiin, että Pirkanmaalla asuva parikymppinen Riku oli tilannut pitkään havittelemansa Nopeet-aurinkolasit, ja saanut paketin mukana kirjeen, joka alkoi sanoilla ”Rakas äidinnussija”. Asiasta uutisoi Iltalehti.

Lehti kertoi myös Nopeet-merkin edellisistä kohuista.

Etelä-Suomesta kotoisin oleva Ville oli siirtänyt verkkokaupassa lasit ostoskoriin, mutta päättänytkin keskeyttää tilauksensa. Jonkin ajan päästä hän oli saanut firmalta sähköpostin, jossa ilmoitettiin Villellä olevan 24 tuntia aikaa tehdä tilaus loppuun tai hänelle lähetetään pernaruttoa sisältävä kirje.

Yllättävää ei ole, että sekä Riku että Ville ovat päättäneet olla tilaamatta kyseiseltä firmalta yhtään mitään. Samanlaiseen päätökseen on lehden kommenttiketjun perusteella tullut moni muukin.

Molemmat miehet päätyivät tekemään viesteistä rikosilmoituksen. Nopeet-merkin pääkonttorista kirjeiden sisältöä vähätellään, ja asia kuitataan Iltalehden juttujen mukaan vitsiksi.

Moni lukija on kuitenkin tyrmistynyt firman käytöksestä. Ja jos puhutaan nimenomaan käytöksestä, hyvistä käytöstavoista, ei näissä tapauksissa sellaisesta ole merkkiäkään.

Omituiset uhkailut ja haukkumasanat eivät kuulu markkinointiin. Toki näitäkin tapauksia puolusteltaessa voidaan vedota vitsailuun ja vastaanottajien tiukkapipoisuuteen, mutta tällaisessa kielenkäytössä on omat riskinsä.

Asiakkaat kun äänestävät jaloillaan.

Vaikka näissäkin tapauksissa tuote olisi hieno ja hyvä käytössä, heittää tällainen kohu aikamoisen varjon itse tuotteen ylle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.