Hyvinvointiin tarvitaan pieniä askelia

Kolumni

Vuodenvaihde tuo perinteisesti mukanaan ryntäyksen kuntosaleille ja ryhmäliikuntatunneille. Moni suomalainenkin tekee edelleen sen perinteisen uudenvuodenlupauksen elämäntaparemontista, laihduttamisesta ja syömisten tarkkailusta.

Vuosien varrella tehtyjen tutkimusten valossa voidaan tänä päivänä todeta, että pitkäjänteinen elämäntapojen muutos on hedelmällisempää kuin yhtäkkinen repäisy. Moni jojo-laihduttaja tietää tämän, koska taustalla voi olla niin sanottuja kitudieettejä toisensa perään, jotka kyllä karistavat kiloja kiitettävästi, mutta pahimmillaan tuovat ne moninkertaisina takaisin.

Jojo-laihduttamisen sanotaan sitä paitsi olevan elimistölle hyvin rasittavaa, eikä sitä näin ollen pidetä suositeltavana.

Mutta toisaalta, kukapa sitä laihdutuskuurin alkaessa koskaan ajattelisikaan, että kyllä ne kilot sieltä vielä takaisin tulevat korkojen kera.

Erilaiset televisio-ohjelmat tarjoilevat niin ikään näin alkuvuodesta monenlaisia tarinoita onnistujista. Yhteen jaksoon pystytään mahduttamaan useammankin kuukauden taival elämäntaparemontin varrelta.

Joillekin sohvaperunoille tämänkaltaiset ohjelmat voivat toimia hyvänä inspiraationa. Samoin toimivat ennen ja jälkeen -kuvia pursuavat lehtiartikkelit ihmisistä, jotka ovat pudottaneet kymmeniä kiloja laardia ympäriltään.

Inspiraatiokuvien käyttö on vanha ja hyväksi todettu tapa motivoida itseään.

Nykypäivänä tällaisten kuvien katseleminen ja tallentaminen on helppoa, koska inspiroivan kuvan voi laittaa vaikkapa puhelimeen taustakuvaksi.

Kukaan ei liene koskaan väittänyt, että elämäntapojen muuttaminen olisi millään lailla helppo juttu. Jokainen siihen varmasti pystyy, mutta työtä se vaatii.

Näin ollen voikin olla helpompaa asettaa itselleen pieniä välitavoitteita, jotka lopulta johtavan toivottuun lopputulokseen. Olipa kyseessä sitten painonpudotus tai stressivapaampi elämä.

Hätähousuille tällainen ajattelutapa on kuitenkin todella vaikeaa. Kärsimätön ihminen tuskastuu helposti, jos haluttuja tuloksia ei synny tarpeeksi nopeasti.

On kuitenkin valtavan helpottavaa ajatella, että pienilläkin muutoksilla todella on väliä. Pieksämäen Lehdessä on viime päivinä veivattu hulavannetta oikein olan takaa, ja haettu oikeaa tekniikkaa sekä lisätty kierroksia matkan varrella.

Ei sitä aivan heti edes tajunnut, että tuollainen pyörittelykin on hyödyllistä tekemistä pitkällä tähtäimellä. Jos joka päivä nipistää ruokatunnista vaikkapa 10 minuuttia vanteen pyörittämiseen, ei se olisi suinkaan hukkaan heitettyä aikaa.

Työpaikoilla tehtävä taukojumppa on muutenkin suositeltava asia.

Muutamia vuosia sitten eräs kollega esitteli työyhteisöllemme keppijumpan, joka alun kangistelun jälkeen alkoi sekin tuntua mukavalta liikkumiselta.

Voi myös ajatella, että pienistä muutoksista syntyy pitkällä tähtäimellä kokonainen joukko muutoksia.

Olivatpa tavoitteet sitten pieniä tai suuria, kaikkein tärkeintä on yrittää olla mahdollisimman armollinen itselleen. Pakolla vääntämällä ja tekemällä ei taatusti saavuta mitään. Omalta mukavuusalueelta poistuminen tosin saattaa tuntua tällaiselta pakkopullalta, mutta tasapainon voi löytää kaikesta tekemisestä ajan kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.