Kiharapehkojen hoito aiheutti varsinaisen villityksen

Jos et ole vielä huomannut, niin Suomen on vallannut uusi villitys. Parhaiten tämän huomaa suurien kaupunkien marketeissa kosmetiikkaosastolla tai nurkassa, jossa myydään hiustenhoitotuotteita.

Onpa sosiaalisessa mediassa kauhisteltu suoranaista ryysistäkin kyseisten hyllyjen kohdalla. Eniten kansaa kuitenkin harmittaa se, että tietyt hiustenhoitotuotteet ovat tyystin loppuneet kauppojen hyllyiltä, eikä netistäkään voi tuotteita tilata, koska sieltäkin ne ovat loppuneet.

Puhun tietenkin Curly Girl -metodista.

 

Jos jostain kumman syystä metodi on sinulle vielä tuntematon, tässä lyhykäinen selitys. Metodin tarkoituksena on korostaa omaa luonnonkiharaa hiusta tai hiusten luontaisia laineita. Tämä tapahtuu välttelemällä hiustenhoitotuotteita, joissa on silikoneja, mineraaliöljyjä, kuivattavia alkoholeja tai haitallisia sulfaatteja. Hiuksia ei enää pestä shampoolla, vaan hoitoaineella. Lisäksi metodissa käytetään hiusmaskeja, hiusöljyä, hiuksiin jätettäviä hoitoaineita ja märkää kiharaa tukevia muotoilutuotteita.

 

Metodi ei tokikaan ole mikään uusi juttu. Maailmalla Curly Girl on ollut vallalla jo vuosikausia. Kampaajat puolestaan tunnistavat hoitorutiinit jo entuudestaan, sillä kiharoiden korostaminen ja vaaliminen lienee heille tuttua kauraa.

Moni suomalainenkin on ehtinyt toteuttaa metodia jo kuukausien ajan, joten Curly Girlin taitajat voivatkin esitellä osaamistaan Youtube-videoissa ja netin foorumeilla.

 

Suomeen Curly Girl -metodi kuitenkin rantautui vasta tänä keväänä. Yhtäkkiä sosiaalinen media suorastaan räjähti kiharakuvista ja tarinoista, ja media tarttui tähän maamme vallanneeseen villitykseen.

Kun suomalaiset innostuivat metodista, tarkoitti se väistämättä suurta kysyntää tietynlaisille hiustuotteille. Esimerkiksi suomalainen XZ-merkki on saanut nauttia jättimäisestä ja yllättävästä kysynnästä. Moni metodiin hurahtanut on lähettänyt XZ-konttoriin sähköpostia tiedustellen, milloin tiettyä hoitoainetta olisi jälleen saatavilla. Somessa julkaistuista vastauksista päätellen kysyntä on yllättänyt merkin valmistajan niin totaalisesti, ettei pikaista helpotusta tuotteiden saamiseen ole näkyvissä.

 

Kun suuri joukko kuluttajia kääntyy kerralla yhteen suuntaan, yllättää se monta tahoa. Esimerkiksi Curly Girlin tapauksessa hiustuotevalmistajien lisäksi yllättyneitä ovat olleet monen metodiin hurahtaneen puolisot ja lapset.

Facebookin Curly Girl Suomi -ryhmässä jaetaan innokkaasti kuvia ja niksejä metodin erittäin tärkeästä osasta eli kuivauksesta. Niin sanottu ploppaus kun hoidetaan vanhalla t-paidalla, ei suinkaan pyyhkeellä.

Nämä t-paitaviritykset vaativat välillä mielikuvitusta, jotta lyhyttukkainenkin saa ploppauksesta kaiken ilon irti.

Metodin oppiminen ei loppujen lopuksi ole kovinkaan vaikeaa. Aikaa viepää se kuitenkin on, sillä hiustenpesuun käytettävä aika, eli toisin sanoen suihkussa lotraaminen venähtää entisestä.

 

Närkästystäkin metodi on jo ehtinyt herättää. Moni pitää Curly Girlia jälleen yhtenä typeränä hömpötyksenä, johon heikkomieliset ja yksinkertaiset massan mukana kulkijat hurahtavat.

Olipa sitten niin tai näin, ei kai se kenenkään elämästä pois ole, jos joku haluaa kohentaa pehkonsa kuntoa.