Terveyteen ja pitkään ikään ei ole oikotietä

Tiedon avaruudessa on mahdollista etsiä vaikka nuoruuden lähdettä. Tutustumalla vanhenemisen mekanismeihin pureutuvaan tieteelliseen tutkimukseen voi löytää keinoja vaikuttaa omaan vanhenemiseensa.

Telomeerit ovat olleet jo jonkin aikaa ikääntymisen syitä etsivän tieteellisen tutkimuksen kohteena.

Telomeerit ovat kromosomien päitä suojaavia rakenteita, jotka lyhenevät solun jakaantuessa. Yksinkertaistettuna voi sanoa, että mitä nopeammin yksilön kromosomien telomeerit lyhenevät, sitä lyhyempi on tämän elinikä.

Elintavat vaikuttavat telomeerien lyhenemiseen, esimerkiksi tupakointi ja ylipaino nopeuttavat ikääntymistä. Psyykkinen stressi on niin ikään yhteydessä telomeerien kiihtyvään lyhenemiseen. Telomeerit voivat myös elämäntapamuutosten seurauksena pidentyä.

Telomeerien pituus samoin kuin niiden lyhenemisnopeus vaihtelevat eri eliölajeilla lajityypillisen eliniän mukaan. Ihmisen telomeerien lyhenemisnopeus on hitaampi kuin esimerkiksi apinalla tai naudalla.

Kasveillakin on telomeerirakenne. Maailman vanhin tunnettu elävä olento on Kalifornian vuoriston vihnemänty. Vihnemännyistä vanhimman iäksi on arvioitu 4?770 vuotta. Selvää on, että pitkäikäisten vihnemäntyjen telomeerit ovat pidemmät kuin lyhytikäisempien mäntypuiden.

Länsimaissa miehet elävät lyhyemmän elämän kuin naiset. Miesten telomeerit myös ovat lyhyemmät kuin naisilla. Mahdollisesti ero syntyy estrogeenin vaikutuksesta, koska vastasyntyneiden tyttöjen ja poikien telomeerit ovat samanpituiset.

Viime vuoden loppupuolella ilmestyi Pitkän ja hyvän elämän biologia -niminen kirja, jonka tekijät ovat yhdysvaltalaiset Elizabeth Blackburn ja Elissa Epel.

Elizabeth Blackburnille myönnettiin kahden kollegan kanssa lääketieteen Nobel-palkinto vuonna 2009 telomeerien ja telomeraasin toiminnan ja niiden vaikutuksen vanhenemiseen selvittämisestä.

Blackburn on arvostettu tutkija, jonka Time-lehti on valinnut maailman sadan vaikutusvaltaisimman ihmisen listalle.

Toinen kirjan kirjoittaja, Elissa Epel, on johtavia terveyspsykologian tutkijoita Yhdysvalloissa.

Heidän kirjassaan esitellään telomeerien tutkimusta melko paljon ja siinä myös annetaan neuvoja solutasolla vaikuttavasta ruokavaliosta ja liikunnasta, mutta myös ihmissuhteiden vaalimisesta.

Keskivertosuomalaisella on kuitenkin jo entuudestaan kaikki tarpeellinen tieto hallussaan, eivätkä kirjan ravitsemussuositukset sen enempää kuin liikuntaneuvotkaan poikkea täkäläisistä suosituksista.

Lopputulos on, että terveyteen ja pitkään ikään ei ole oikotietä.

Yksilön kannattaa osoittaa läheisilleen kiitollisuutta ja arvostusta, liikkua monipuolisesti, levätä riittävästi ja pyrkiä noudattamaan terveellistä ruokavaliota. Siihen kuuluu viljatuotteita, vihanneksia ja hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä ja palkokasveja. Niistä sekä vihreästä teestä saadaan tarpeelliset antioksidantit.

Sokerin sekä punaisen lihan ja lihajalosteiden käyttöä kannattaa rajoittaa.

Tarpeelliset omega-3-rasvahapot saadaan kalasta. D-vitamiinin lähde talvella voi olla kalaöljy tai levävalmiste.

Telomeerit eivät lyhene lievän ylipainon seurauksena toisin kuin jojoilulaihdutuksen.