Huonoja koulupäätöksiä ja hyviäkin

Joulukuun valtuustosta vielä lyhyesti koulukeskustelun ja -päätösten osalta. Pieksämäellä koulukohtainen oppilasraja on ollut 36 oppilasta, jotta koulu säilyy. Itsestäni raja on ollut liian korkea ja keinotekoinen.

Päättäjä on voinut piiloutua rajan taakse pohtimatta tai perustelematta yhtään mitä koulun lakkautus on merkinnyt kylälle tai Pieksämäelle. Minusta tämä on kuitenkin se tärkein peruste millä koulupäätöksiä pitäisi tehdä.

Valtuustossa pohdittiin myös, että jos koulu on liian pieni niin opetus ei voi olla laadukasta. Varmasti näinkin on, että tietty oppilasmäärä on hyvä olla. Mutta jos kyläläiset, oppilaat ja vanhemmat on sitä mieltä että meillä on hyvä koulu niin valtuustoko se viisaudessaan tietää ettei se näin ole, koulu kiinni vaan.

Itsekin olen pienessä kyläkoulussa opiskellut ja eikä itsestäkään ihan puupäätä tullut.

Oppilasrajaa perusteltiin myös valtuustosalissa, ettei koulujen kohtalolla pelata silloin poliittista peliä, mutta joka koulupäätöksen kohdalla on tehty poliittisia päätöksiä, valitettavasti liian usein päätös on ollut, että suljetaan koulu.

Politiikka kun on minusta sitä, että päättäjillä on itselleen tärkeitä arvoja ja asioita, joiden puolesta toimia. Itselleni kyläkoulut olivat yksi kipinä, jonka johdosta lähdin kuntapolitiikkaan mukaan. Kyläkoulujen merkitystä meillä on arvostettu aina huonosti. Kunnan väkiluku laskee vuosi vuodelta, eikä nämä ratkaisut tuo kuntalaisia lisää. Koulujen lakkautukset ei tuo niin merkittäviä säästöjä kun kääntöpuolella on vaikkapa koulukuljetusten kustannusten lisääntyminen.

Pieksämäen Lehti uutisoi, että Itä-Suomen hallinto-oikeus kumoaa Pieksämäen opetuslautakunnan viime elokuussa tekemän koulukuljetuspäätöksen, kun oppilaan odotus -ja kuljetusaika ylittää laissa määritellyn kolmen tunnin rajan. Mikäli itse olen ymmärtänyt oikein, niin näistä epäkohdista on annettu palautetta ennenkin, mutta mitään ei ole tapahtunut. Toivottavasti hallinto-oikeuden päätös tuo parannusta asioihin myös käytännössä.

Valtuusto teki myös hyviä koulupäätöksiä, Vehmaskylän koulu sai jatkoajan ja Virtasalmelle rakennetaan kokonaan uusi koulu, mikä on hieno satsaus.

Lauri Winberg, kotiseutuneuvos, kirjoitti hienosti Iisalmen Sanomissa. "Olen vahvasti sitä mieltä, että paikallisuuden merkitys syöpyy oppilaisiin parhaiten pienissä kouluissa. Koulun kasvatustyö niissä on kiinteästi sidottu paikalliseen kulttuuriperintöön, historiaan, luontoon. Uskallan väittää, että pienissä kouluissa koulun ja kotien välinen kasvatustyö muodostuu antoisaksi, miellyttäväksi ja tehokkaaksi."