Keski-Euroopan ruokamarkkinat ovat kiehtovat

Etelä-Savon ruokayritykset ovat hyvässä nosteessa Saksassa, jonka suuret markkinat tarjoavat mahdollisuuksia täkäläisillekin.

Mielikuvaan suomalaisesta ruuasta liittyy puhtaus ja luonnonmukaisuus: se on ruokaa villistä pohjolasta.

Suomen vientistrategian tavoitteena on ollut kaksinkertaistaa elintarvikkeiden vienti Saksaan vuoteen 2020 mennessä. Mikkelin kehitysyhtiö Miksein asiantuntijat arvioivat, että Saksan markkina on haastava, mutta toisaalta myös erittäin kiinnostava.

Suomalaiset tuotteet eivät voi kilpailla massaelintarvikkeiden kanssa. Sen sijaan valmistajien kannattaa keskittyä korkeaan laatuun, erikoisuuteen ja pieniin kuluttajalokeroihin.

Sisälle pääsy Saksan markkinoille edellyttää myös suurempaa tuotteiden tunnettuutta. Sitä saavutetaan toimimalla yhteistyössä saksalaisten yritysten ja alan asiantuntijoiden kanssa. Yhdessä tehtävä kehittämistyö valmistaa pohjaa markkinoilla.

Avainhenkilöille kannattaa esitellä suomalaisia tuotteita ja korkean laadun erikoisuuksia.

Viime tammikuussa Suomi oli Berliinin Grüne Woche -ruokamessujen pääyhteistyökumppani. Se toi näkyvyyttä suomalaisille yrityksille. Moni tuottaja havahtui itsekin näkemään ruokatuotantomme hienouksia ja tajuamaan, että mahdollisuuksia vientiin on. Itäsuomalaisten maakuntien yhteistyö on toiminut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.