Kotimaisuus ja paikallisuus ovat tärkeitä arvoja

Koronatilanteen alkaessa Suomalaisen Työn Liitto otti aivan oikein esille sen, että on vastuullista ostaa kotimaista. Samalla todettiin sekin, että suomalaiset haluavat tukea tuote- ja palveluvalinnoillaan suomalaista työllisyyttä.

Moni palveluyritys on riippuvainen asiakasvirroista, jotka koronavirusepidemian myötä tyrehtyivät.

Epidemian alkaessa yleistä ahdistusta helpotti se, että julkisuudessa pidettiin esillä Suomen hyvää omavaraisuutta ja huoltovarmuutta. Ruuan omavaraisuusaste on Suomessa peräti 80 prosenttia. Myös Suomen toimitusvarmuus on hyvää tasoa. Pelkoa ruuan ja välttämättömyystavaroiden loppumisesta ei ole.

Ikävä kevät vakuutti kuluttajat kotimaisen ruokatuotannon välttämättömyydestä. Kun ensimmäinen pelko ja järkytys alkoivat laantua, saattoivat Pieksämäellä asioivat tuntea olonsa turvalliseksi, koronavirus näytteli täällä hyvin pientä roolia.

Paikalliset kauppaliikkeet toki kokivat koronashokin kuten kaikkialla muuallakin, mutta toipuminenkin alkoi jo toukokuussa tai viimeistään kesäkuussa.

Verkkokauppa osoitti toimivuutensa korona-aikana ja sitä moni kauppias nyt haluaakin kehittää.

Kenties kriisi ei avannut uusia ulottuvuuksia mutta se vahvisti vallalla jo olleita kehityssuuntia ja osoitti ne oikeiksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.