Paikallisuus on entistä vahvempi voimavara

Kun vielä takavuosina sana globalisaatio oli lähes kaikkien huulilla, niin nykyään siitä puhuvat enää harvat. Enemmän painotetaan paikallisuuden merkitystä ja esimerkiksi yritykset ympäri maailman luottavat paikallisuuden voimaan. Harva haluaa olla enää juureton ja kasvoton, vaan yrityksillä ja niiden tuotteilla on oltava tarina.

Siitä oivallinen osoitus on esimerkiksi Jäppilässä kehitetty käsityöläisten yhteinen Handmade in Jäppilä-brändi, jonka taustalla on paikallisen osaamisen ja koko Jäppilän esille tuominen myös laajemmin. Jäppiläläisten käsityöyrittäjien hienon idean soisi kantavan hedelmää tulevaisuudessa ja samalla se toimii myös oivallisena esimerkkinä monille muille yrittäjille. Omaa osaamista saa ja täytyy nostaa esille, sillä harvoin sitä kukaan muukaan ryhtyy tekemään. Tarvitaan vain lisää rohkeutta.

Paikallisuutta voi varmasti hyödyntää Pieksämäellä muutenkin nykyistä enemmän, siihen vain täytyy kehitellä uusia ja innovatiivisia keinoja. Paikallisuus voisi esimerkiksi houkutella uusia asukkaita väestökadosta kärsivälle paikkakunnalle. Esimerkiksi työn perässä muualle muuttaneet entiset pieksämäkeläiset saattaisivat olla entistä kiinnostuneimpia tulemaan takaisin omille juurilleen, varsinkin kun etätyön tekeminen on koronapandemian myötä entistä yleisempää. Jatkossa elämisen laadulla on entistä suurempi merkitys.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.