Tieverkkoa ei saa päästää rapistumaan

Päällystetyn tieverkon kunto heikkenee Itä-Suomessa tänä vuonna kaikilla tieverkon osilla viime vuodesta. Ennusteiden mukaan huonokuntoisiksi luokiteltuja päällysteitä on vuoden lopussa 1?330 kilometriä, kun niitä oli viime vuonna 1?220 kilometriä. Ely-keskuksen mukaan alemman tieverkon päällysteistä lähes 20 prosenttia on huonokuntoisia ja niiden tulevaisuus huolestuttaa. Tieverkon päällysteistä noin puolet on nyt oman elinkaarensa lopussa ja niiden rappeutuminen vain kiintyy nykyisestä. Kehitykselle olisi saatava jarrua, mutta valitettavasti se ei tunnu olevan kovin helppoa.

Tänä vuonna maanteitä päällystetään Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa yhteensä 210 kilometriä. Esimerkiksi Pieksämäellä valtatie 23 saa uutta pintaa yhteensä noin 25 kilometriä. Se ei ole paljon, mutta edes jotain. Monet paikkakunnat eivät saa edes sitäkään vähää ja niiden saavutettavuus huononee entisestään.

Tieverkon kunto on paitsi paikallinen ja maakunnallinen niin myös kansallinen kysymys. Viime syksynä julkistetussa kuljetusbarometrissa kuljetusyrittäjien arviot tieverkon kunnosta olivat musertavia: Yli 90 prosenttia arvioi tiestön kunnon heikenneen. Ongelmat näkyvät käytännössä aikatauluissa ja kannattavuudessa sekä myös ammattilaisten kuormittumisena. Lopulta tieverkon kunto heijastuu koko kansalliseen kilpailukykyyn.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.