Koulujen avaamisesta lähiopetukseen

Antti Kivimäki kirjoitti aiheesta Pieksämäen lehdessä 7.5.. Epäilemättä pätevyys arvioida koulujen avaamista lähiopetukseen on parempi kuin minulla, jolla ei ole pedagogista koulutusta. Käytän silti sananvapauttani tähänkin asiaan.

Kivimäki kirjoitti: “...opetusministeri totesi etäopetuksen olevan jotakin muuta kuin perusopetuslain mukaista perusopetusta”, vaivautumatta avaamaan perusteluja sen tarkemmin, tärkeintä oli päästä kritisoimaan.

Ministeri Li Andersson on kommentoinut asiaa näin: “Perustuslaki ei toimi niin, että oikeuksien rajoitukset voidaan ylläpitää sen mukaan mikä on tarkoituksenmukaisinta tai helpointa järjestää. Hallituksen juridiset velvollisuudet ovat tässä hyvin yksiselitteiset.” Päätökseen ovat siis vaikuttaneet tutkijoiden ja asiantuntijoiden lisäksi lait. Näin suuria päätöksiä ei tehdä mutulla.

Perusopetus on ilmaista, mutta eipä ole toimitettu 560 000:lle perusopetuksen piirissä olevalle tarvittavia laitteita tai opetettu IT-perusteita etäopetusta varten. Suurperheissä lienee melkoinen vääntö siitä, kuka saa osallistua etäopetukseen sillä ehkä talon ainoalla koneella. Tai no, jo kolmen eri-ikäisen lapsen perheessä lienee liveopetus etänä haastavaa. Etenkin jos vanhemmat ovat töissä, kuten hoitoalalla ollaan. Myöskään kaikki eivät todellakaan ole päässeet syömään lapsille kuuluvaa päivittäistä ateriaa. Kaikille ei ole ollut tarjota edes sitä ruokakassia, millaisen me Pieksämäellä saimme.

Lapsen oikeus turvalliseen ja tasa-arvoiseen (mielenkiintoinen termi vai mitä?) opetukseen on jäänyt toteutumatta myös siinä mielessä, että nyt ei päästä tarttumaan lasten kotioloihin samalla tavalla kuin lähiopetuksessa. Tästä kertovat romahtaneet lastensuojeluilmoitukset ja toisaalta opettajien kertomukset humalaisista vanhemmista taustalla verkon yli tapahtuvien opetussessioiden aikana. Kaikkien perheiden ongelmat eivät näy kuin lähikontaktissa.

Tasa-arvo lentää romukoppaan, kun esimerkiksi töissä käyvä yh koittaa varmistaa kaikkien lastensa opetuksen onnistumisen. Meilläkin on täytynyt usein antaa sähköpostia huomattavasti monimutkaisempaa IT-tukea ja apua tehtävien kanssa.

Myös opettajat ovat IT-taidoiltaan eritasoisia. Usein siinä missä vajaa kolmekymppinen ope luovii sujuvasti eri alustojen viidakossa, moni eläkeikää lähestyvä opettaja käyttää moninkertaisen ajan siihen, että onnistuu edes antamaan käyttökelpoiset ohjeet.

Kivimäki väittää myös, että koulukiusaamista ei esiinny etäopetuksessa. Todella hurja väite. Ellei tietysti ajattele, että koulukiusaaminen on jotenkin irrallinen kiusaamismuoto kaikesta muusta, kun se tapahtuu koulurakennuksessa ja/tai koulun pihalla eikä esimerkiksi somessa. Poissa silmistä, poissa mielestä?

Teoreettisten aineiden, kuten kielten, opetus on erittäin helppoa ja sujuvaa etänä. Mutta entäpä ammattianeiden opiskelijat; kuinka sujuu kokin oppiminen kotioloissa? Onnistuuko motolla ajo Skypen kautta?

Pienikin hetki lähiopetusta kannattaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.