Virtasalmella on Euroopan ainut NeoNoo-ulkoilmateatteri: Uusi Aino koskettaa syvälle sieluun

Virtasalmen NeoNoo Ulkoilmateatterissa nähtiin viime viikonloppuna kantaesityksenä Aino-näytelmä, joka kertoi Kalevalan Ainon traagisen tarinan. Sen esitti Naamioteatteri Kokoro. Ohjauksesta, dramatisoinnista, koreografiasta ja puvustuksesta vastasi Sirkku Sky Hiltunen.

Aino-näytelmä on syntynyt prosessiteatterina yhteistyössä näyttelijöiden kanssa kahden viikon intensiivisen harjoittelujakson aikana. Näytelmä toteutettiin Sirkku Sky Hiltusen luoman meditatiivisen Terapeuttisen Noo Teatterin metodin pohjalta NeoNoo-näytelmänä. Sen loppu poikkeaa Kalevalan Ainon tarinasta.

Näytelmän musiikin ja laulut on suunnitellut Tanskassa asuva muusikko Jenni Hanikka. Näytelmässä esiintyivät näyttelijä–tanssijat Ella Effendy, Marjo Vartela ja Niilo Remes.

Ilmatar Instituutin vuosi sitten avattu NeoNoo Ulkoilmateatteri on suunniteltu kuin klassinen japanilainen Noo-teatteri ja se on ainut Noo-teatterirakennus Euroopassa.

Noo-teattereiden tradition mukaisesi teatterin lavalla voi esiintyä vain käyttäen japanilaisia kovapohjaisia varvassukkia tabeja, pehmeitä nahkajalkineita, villasukkia tai paljain jaloin.

NeoNoo-näytelmänä toteutettu Kalevalan Aino kuvaa Ainon tarinan, kuten se Kalevalassa kerrotaan, mutta ilmaisu on verkkaista ja pelkistettyä. Näyttelijöiden naamiot luovat oman erikoisen tunnelmansa ja hahmojen verkkainen liikehdintä näyttämöllä vaivuttaa katsojan osittain meditatiiviseen tilaan. Näyttelijöiden ruumiinkieli kertoo paljon, vaikka kasvot ovatkin naamion peitossa.

Ainon tarinaan tuo uuden ulottuvuuden näytelmän loppuosa, jossa hukuttautunut Aino palaa – ilmeisesti haamuna – selvittämään tapahtunutta äitinsä ja Väinämöisen kanssa. Äiti vaikeroi tunnontuskissaan ymmärtämättömyyttään menettämälleen tyttärelle. Äitihän oli pakottamassa tämän avioon vanhan miehen, Väinämöisen, kanssa. Silloin tytär toteaakin itse olevansa kohtaloonsa syyllinen: toimihan hän pikaistuksissaan heittäessään hukkaan kallisarvoisen elämänsä.

Myös Väinämöisen Aino kohtaa ja kyselee tältä, että miksi tämä tavoittelee nuoria naisia, miksi ei omaikäisiään: eikö mies ymmärrä omaikäistensä naisten arvoa ja kunnioita kokemusta? Loppuyhteenvedossa Jenni Hanikka laulaa anteeksiannosta. Se on hyvitys uhrille, ei pahantekijälle.

NeoNoo-teatteri

Muinaiskulttuurit ja esittämistaide kohtaavat ulkoilmateatterissa

Naamioteatteri Kokoro aloitti toimintansa heinäkuussa 2018 Ilmatar Instituutin NeoNoo-ulkoilmateatterissa.

Vuosi sitten oli myös ensimmäinen IKIAIKA FEST-tapahtuma.

Sekä naamioteatteri että Virtasalmen teatterirakennus ovat saaneet inspiraationsa yli 600 vuotta vanhasta japanilaisesta Noo-teatterista.

Oleellinen osa teatteria ovat esitystaiteiden muinaiskulttuuri-esitykset.

Teatterin ja Ilmatar Instituutin perustaja on Yhdysvalloissa asuva Sirkku Sky Hiltunen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pieksämäki

Pieksämäki huomioi Reino Kososen elämäntyöstään

Satavuotias keskustan paikallisosasto jatkaa vaikuttamista ja valmistautuu jo seuraaviin kuntavaaleihin

Marleena Mönkäre on Pieksämäen Vuoden 2019 Urheilija

Hiekoitushiekalle ja nastakengille on ollut tarvetta

Heikki Laitinen oli Slovakiassa kovassa iskussa

Hoitajavastaanotto jatkuu tammikuussa entiseen tapaan

Järvensalojen työmaat siirtyivät Vanajalta Naarajärvelle

Esapekka Lappi alkaa ajaa kiinni maailmanmestaruutta – taustatuki kunnossa kauden alkaessa

Uusi tapahtuma tarjoaa vintagea ja fiftari-tyyliä

Onko lähtö kaunein saappaat jalassa?