50-luvun lättähatun tarjoama kyyti ihastutti

Eväspaperit rapisevat, kahvi tuoksuu ja pöllitupakan savu kirvelee silmiä.

Tätä oli junamatka 1950-luvulla lättähatussa. Nykyisinkään tunnelmasta ei ole puutetta, vaikka eväspaperit ja pöllitupakka ovat jo museotavaraa nekin. Kahvi sentään tuoksuu.

Moottorivaunu Dm 7 tuli liikenteeseen vuonna 1954. Sen kunniaksi lättähattu taivalsi lauantaina Jyväskylästä Pieksämäen kautta Kuopioon ja edelleen Iisalmeen – ja saman reitin takaisin.

Äänekoskelaisen Keitele-museon omistuksessa olevan junan konduktöörit ja kuljettajat olivat pukeutuneen vuosikymmenen virkapukuihin.

 

Espoosta Kuopioon oli varta vasten matkustanut 13-vuotias junaharrastaja Tommi Koskinen, joka kiertelee Suomea erilaisissa museojunatempauksissa.

Tällä kertaa vuorossa oli matka isötädin luokse Kuopioon.

Poika lähti isotädin pakkaamat eväät mukanaan museojunalla Iisalmeen ja palasi sitten Jyväskylään sen kyydissä. Loppu kotimatkasta taittui perinteisillä liikennevälineillä.

– Junat vain aina kiinnostaneet, jo ihan pienenä, kun perheen kanssa matkustimme junalla Maaningan mummoa tapaamaan. Kuvaan junia ja niiden yksityiskohtia. Virossakin olen ottanut junakuvia.

Juhani Ahon Rautatietä olen jonkun verran selaillut. Romaanin kieltä en kyllä koko ajan ymmärrä.

 

Fakta: Rataverkko Savoon 1889

Rautateiden rakentaminen alkoi Suomessa 1860-luvulla.

Savon rata valmistui vuonna 1889 eli täyttää tänä vuonna 125 vuotta.

Nykyisin VR:n kaukoliikenteessä kulkee päivittäin noin 260 junavuoroa edestakaisin.

Nyt valtaosa Suomen henkilöjunakalustosta on sähkövetoista. Monilla vähemmän liikennöidyillä rataosuuksilla hoidetaan henkilöliikennettä yhä dieselkalustolla.