Alatorin viat: Toriparkki voi vaatia remontin

Kuopion toriparkki saattaa tarvita kunnostuksen mahdollisesti jo ensi vuonna, jotta vältytään isommalta remontilta 10–15 vuoden päästä. Professori Ralf Lindberg on arvioinut alustavassa lausunnossaan, mitä korjauksia pitää tehdä, jotta urakkasopimuksen velvoitteet täyttyvät, ja mitä ne maksavat. Kunnostuksen kustannusarviota ei vielä ole.

Kuopion pysäköinti Oy ja pääurakoitsija, rakennusliike Skanska neuvottelevat, kuka on vastuussa virheistä.

Kuopion pysäköinnin toimitusjohtaja Ari Pääkkö kertoo, että toriparkin laajennuksen lopputulokseen halutaan parannuksia.

– Emme saaneet sitä, mistä maksoimme. Tutkimme nyt, joudummeko tekemään 10–15 vuoden kuluttua esimerkiksi miljoona euroa maksavan remontin, joka ei meille kuulu, Pääkkö kiteyttää.

Syksyllä 2014 parkkihallin kannatinpylväistä löytyi halkeamia ja rapautumia, jotka Skanska korjasi. Betonia tutki Contesta Oy Kuopion pysäköinti Oy:n toimeksiannosta. Ongelmana on Pääkön mukaan nopea kuluminen eikä sinänsä lujuus.

– Laajennusosan betoni ei ollut laadultaan sellaista kuin tilattiin, poikkeamat ovat kuitenkin normaalien poikkeamien rajoissa. Vastaavaa on muuallakin.

Betonin laatuun vaikuttavat sora, sementti, siihen tehtaalla sekoitetut lisäaineet, kuten huokostimet ja notkistimet, rakentamismenetelmä ja rakentamisolosuhteet. Toriparkin valmisbetonin toimittaja oli eri kuin betonielementtien.

Alatorilla on ollut useita vesivuotoja. Pääkkö toteaa, että niiden korjaus on maksanut yhtiölle yli 200 000 euroa. Mahdolliset lisäviat vanhan ja uuden rakenteen välissä huolettavat.

– Neuvottelemme Skanskan kanssa niistä ja osallistumisesta tekemiemme korjausten kuluihin, Pääkkö korostaa.

Loppuraportti alatorin rakentamisesta valmistuu toukokuussa. Professori Lindbergin tehtävänä on arvioida, mitä korjauksia paikoitushalliin pitää tehdä, jotta toteutuu suunnittelun lähtökohta eli sadan vuoden tekninen käyttöikä.

Lindberg toimi pitkään Tampereen teknillisessä yliopistossa talonrakennustekniikan professorina. Hän ei voi kertoa raportista ennen kuin se on tilaajalla.

– Selvitys on viimeistelyvaiheessa. Saan sen valmiiksi lähiaikoina ja luovutan Kuopion pysäköinti Oy:lle, hän sanoo.

Skanska Talonrakennus Oy:n aluejohtaja Petri Laukkanen ei ollut rakentamisen aikaan nykyisessä tehtävässään.

– Asian selvittäminen on kesken ja neuvottelut Kuopion Pysäköinnin kanssa käynnissä.

Aiemmin Skanskalta arvioitiin, että osa vuodoista on seurausta puutteellisesta suunnittelusta. Ongelmana oli silloisen Skanska Itä-Suomen aluejohtajan Tarmo Stjernan mukaan varsinkin kauppakäytävän liitoksessa tavaratalo Carlsoniin. Vuotokohtia oli rakenteiden läpimeno- ja liitoskohdissa.

Kaupungin rakennuttajapäällikön Veli-Matti Paanasen mukaan vastuu laadusta on urakoitsijan.

– Pysäköinti Oy ei ostanut runkorakenteiden suunnittelua, hän sanoo.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Kantanen (kok.) sanoo, että kaupunki katsoo asian loppuun asti.

Kuopion toriparkin käyttö on lisääntynyt. Viime vuonna kävijöitä oli 550 000. Tämän vuoden ensimmäisten neljän kuukauden aikana pysäköijät lisääntyivät viidenneksellä.

Kuopiolaiset Jonna Tiilikainen ja Petra Jokilinna sekä Pekka ja Helena Kapanen kiittävät Kuopion toriparkkia, jonka käyttö on kasvanut keskustan yritysten iloksi.

– Käytän usein toriparkkia. Tänne on helppo tulla, Jokilinna sanoo.

Myös Tiilikaiselle toriparkki on tuttu paikka.

– Kaikki automaatit eivät toimi aina kunnolla, Jokilinna mainitsee.

– Olen tyytyväinen, Pekka Kapanen toteaa.

Kuopion Alatori, kävelykeskustan kadut ja torin päällystys sekä kauppahallin remontti maksoivat noin 67 miljoonaa euroa. Alatorin hinta oli 49 miljoonaa. Parkkihallin laajennus maksoi liki 39 miljoonaa ja Apaja liki 9 miljoonaa. Valitukset viivästyttivät kalahallin rakentamista, hinta oli yli 7 miljoonaa. Koko hankkeen alkuperäinen kustannusarvio moninkertaistui.