Asukkaiden mielestä tie on kaventunut vaaralliseksi - "Laskin, että ojaanajoja on 14"

– Onko liian levvee tie? ohikulkija huikkaa autonsa ikkunasta, kun traktori ja henkilöauto kohtaavat Härmäniementiellä.

Paikallisilla vaikuttaa olevan käsitys valtion ylläpitämän Härmäniementien päivän kunnosta.

Entisen Kangaslammin alueella sijaitseva tie on runsaat kahdeksan kilometriä pitkä. Varkauden rautatieasemalta on 16 kilometriä Härmäniementien alkuun. Tie risteää Harjurannantieltä Harjurannan kylän tuntumassa. Se päättyy ennen Härmäniemen kärkeä ja haarautuu yksityisteiksi.

Tienvarren asukkaista Tuomo Auvinen on käynyt tänä talvena nykäisemässä kolme autoa ojasta traktorillaan. Markku Loikkanen on avittanut myös kolme autoa tielle ja Mauri Turunen yhden.

– Kun viimeksi soitin ely-keskukseen, laskin että ojaanajoja on 14. Ja sen jälkeenkin on mennyt, kertoo Kalevi Janhunen.


Ojaanajoille on syynsä. Asukkaiden mukaan Härmäniementie kapeni monesta kohtaa viime kesänä, kun urakoitsija Savon Kuljetus ajoi mursketta routavauriokohtiin.

– Joissakin kohdissa tie nostettu murskeella tosi korkealle, mutta jätetty kapeaksi. Peilejä on pudonnut autoista kohtaamistilanteissa, Loikkanen sanoo.

Myös lumenaurauksessa on havaittu puutteita.

– Tie on kapea, eikä sitä ole aurattu lähellekään viittoja. Muina talvina tie oli paremmassa kunnossa, Janhunen sanoo.

Hänen mukaansa tietä ei myöskään aurata tarpeeksi usein.

Mauri Turunen sanoo, että häntä ihan hävettää, että tuollainen tie on valtion ylläpitämä.

– Valtio lunasti maanomistajilta tiealuetta leveämmäksi pilkkahintaan. Nyt tie kavennettiin, kun urakoitsija teki kunnostusta. Ely-keskuskin on todennut, että tie on liian kapea. Surettaa, miten tie laitetaan noin huonoon kuntoon.

Tietä pitää käydä katsomassa. Parin kilometrin alkumatkalla vastaan tulee kaksi henkilöautoa ja yksi traktori. Vastaantulijat lähes pysähtyvät kohdattaessa. Montut tienposket lumipenkoissa kertovat, missä on ajettu ulos.

Vastaan tulee lavettiauto, joka on vienyt metsäkoneen Härmäniemen hakkuille. Ei puhettakaan, että sen ohi mahtuisi.Pitää peruuttaa puoli kilometriä.

– Ei siinä sovi kohtaamaan toista autoa. Melkein on pysähdyttävä, Tuomo Auvinen sanoo.

Härmäniementien perukoilla asuva Kalevi Janhunen on ollut aktiivisesti yhteydessä ely-keskukseen ja urakoitsijaan Savon Kuljetukseen.

– Kun suistumisia alkoi kertyä, ely-keskus pani tieosuudelle viidenkympin rajoituksen ja kapenevan tien merkin. Sekö se parantaa tietä? Janhunen kysyy.

– Eivät ole kyläläiset olleet tyytyväisiä. Paljon on lähtenyt soittoja.

Asukkaiden mukaan ely-keskuksesta on luvattu parantaa tietä, kunhan routa sulaa. Pohjois-Savon ely-keskuksen aluevastaavaa ei tavoitettu, eikä asia ole hänen sijaiselleen Marja Bäckille kovin tuttu.

Savon Kuljetuksen työnjohtaja Laura Tarvainen sanoo, että yritys hoitaa tietä parhaansa mukaan, jotta se olisi ely-keskuksen antamien laatuvaatimusten mukainen.

Härmäniementie kuuluu alimpaan III-tason talvihoitoluokkaan.